Grupa PSZCZÓLKI
CZERWIEC
Tematyka kompleksowa na czerwiec:
- Święto dzieci
- Egzotyczne kraje
- Obserwacje przyrody
- Wesołe wakacje
Piosenka „Dżungla”
1. Dżungla, dżungla, taka wielka dżungla,
poplątane zwoje dzikich lian.
Mieszka sobie w bambusowej chatce
Ambo Sambo wielkiej dżungli pan.
Ref: Strusie mu się w pas kłaniają,
Małpy na ogonach grają.
Ambo tu, Ambo tam, Ambo tu i tam.
2. Ambo, Sambo doskonale znam go,
węża się nie boi ani lwa.
Dla swych dzikich, leśnych ulubieńców,
w dłoni coś smacznego zawsze ma.
Ref: Strusie mu się w pas kłaniają...
Zamierzenia wychowawczo - dydaktyczne
• rozwijanie sprawności ruchowej poprzez organizowanie różnorodnych działań gimnastycznych i ruchowych
• ćwiczenie małej motoryki podczas zabaw graficznych, manipulacyjnych i plastycznych
• zachęcanie do nazywania i opisywania własnych emocji
• stwarzanie okazji do mówienia o sobie i budowania pozytywnego obrazu samego siebie
• budowanie postawy życzliwości i tolerancji wobec odmienności ludzi z innych krajów i kręgów kulturowych
• wdrażanie do czerpania satysfakcji emocjonalnej z kontaktu z przyrodą
• budowanie radosnej atmosfery w oczekiwaniu na nadejście wakacji
• powtórzenie i utrwalenie informacji o prawach i obowiązkach dzieci
• budowanie pozytywnych relacji w grupie, zachęcanie do podejmowania wspólnych zabaw i działań
• zachęcanie dzieci do właściwego zachowania się w relacjach społecznych
• poznanie elementów kultury różnych krajów świata
• doskonalenie umiejętności formułowania i wypowiadania swojego zdania na forum grupy
• wdrażanie do uważnego słuchania utworów literackich
• zachęcanie do aktywnego udziału we wspólnym śpiewie, tańcach i muzykowaniu
• rozbudzanie w dzieciach ciekawości poznawczej i chęci poznawania otaczającego świata
• utrwalenie umiejętności wskazywania na mapie i globusie położenia Polski
• poznanie charakterystycznych elementów wybranych krajów podczas zajęć i zabaw
• zapoznanie z różnymi środkami transportu i rodzajami traktów komunikacyjnych, którymi się poruszają
• rozwijanie słownictwa dzieci poprzez zabawy językowe i formułowanie wypowiedzi ustnych
• doskonalenie umiejętności przeliczania na konkretach, tworzenia zbiorów i porównywania ich liczebności
• rozbudzanie zainteresowania światem przyrody i zachęcanie do troski o środowisko
• zapoznanie z oznakami nadchodzącego lata
• zapoznanie z wybranymi owocami sezonowymi
• odkrywanie znaczenia wody w przyrodzie
• rozwijanie umiejętności przeliczania i tworzenia zbiorów
• zachęcanie do podejmowania zabaw naśladowczych i pozawerbalnych, służących pełniejszemu poznaniu otaczającego świata
• zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa podczas wakacyjnego wypoczynku
Maj
Tematyka na maj:
- Patriotyczny maj
- Europa wita nas
- Kolorowa wiosna
- Moja rodzina
Piosenka: „Uśmiechnij się”
Uśmiechnij się kochana mamo,
Najlepsza z wszystkich mam.
Przytulę się do Ciebie mocno
I sto całusów dam.
Ref. Kochana mamo, dziś dla Ciebie
Chcę wyczarować złotą rybkę
Niech spełni wszystkie Twe życzenia
Mamusiu, żyj sto lat!
Uśmiechnij się kochany tato
Zmęczony jesteś, wiem.
Lecz weź mnie, proszę, na kolana
A ja przytulę Cię.
Ref. Kochany tato, dziś dla Ciebie
Chcę wyczarować złotą rybkę
Niech spełni wszystkie Twe życzenia
Tatusiu, żyj sto lat!
Cele ogólne
• aktywne uczestniczenie w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych kształtujących postawę
• doskonalenie sprawności manualnej
• konstruowanie z różnorodnych materiałów
• nabywanie umiejętności prowadzenia rozmowy z przestrzeganiem zasady słuchania
• przestrzeganie ustalonych norm i zasad dotyczących zgodnego życia w grupie
• nabywanie umiejętności oczekiwania na swoją kolej
• dostrzeganie piękna przyrody
• nazywanie uczuć związanych z rodziną
• nabywanie odporności emocjonalnej w trudnych sytuacjach
• doskonalenie umiejętności współpracy z innymi
• utrwalenie znajomości symboli narodowych
• utrwalenie znajomości własnego adresu zamieszkania
• poznanie wybranych legend polskich
• wzbogacenie wiedzy na temat Warszawy i Krakowa
• doskonalenie umiejętności wypowiadania się na podany temat
• rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności wokalnych
• budowanie szacunku do ojczyzny oraz Europy
• poznanie symboli Unii Europejskiej
• zdobywanie wiedzy na temat niektórych krajów Europy i ich zabytków
• doskonalenie umiejętności wypowiadania się na podany temat
• rozbudzanie zainteresowania książkami
• słuchanie utworów literackich dla dzieci
• rozbudzanie zainteresowania przyrodą
• zdobywanie wiedzy na temat wybranych owadów oraz ich roli w przyrodzie
• doskonalenie umiejętności przeliczania na konkretach i zbiorach zastępczych oraz szeregowania
• nazywanie sprzętów potrzebnych podczas porządków
• rozumienie konieczności pomagania w pracach domowych
• poznanie sposobów spędzania czasu wolnego z rodziną
• stwarzanie okazji do posługiwania się liczebnikami porządkowymi
• wdrażanie do uważnego słuchania utworów literackich
Kwiecień
Tematyka kompleksowa na kwiecień:
- Zwierzęta domowe i hodowlane
- Co to znaczy eko?
- Wielkanocna radość
- Kraina bajek i baśni
„Pisanki”
Pisanki, pisanki,
jajka malowane,
Nie ma Wielkanocy
bez barwnych pisanek!
Pisanki, pisanki, jajka kolorowe,
Na nich malowane bajki pisankowe.
Na jednej kogucik a na drugiej słońce,
Śmieją się na trzeciej laleczki tańczące.
Na czwartej kwiatuszki a na piątej gwiazdki.
Na każdej pisance piękne opowiastki.
Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne na kwiecień:
• zachęcanie do podejmowania zabaw plastycznych i konstrukcyjnych z wykorzystaniem różnych materiałów
• doskonalenie sprawności motoryki małej poprzez zabawy grafomotoryczne i manipulacyjne
• kształtowanie umiejętności orientacji w schemacie ciała
• tworzenie warunków do przeżywania okresu świątecznego w sposób świadomy
• rozbudzenie dziecięcej empatii w stosunku do zwierząt, uwrażliwienie na potrzeby zwierząt domowych
• wdrażanie do przestrzegania ustalonych zasad
• stwarzanie okazji do okazywania sympatii innym
• stwarzanie możliwości do podejmowania współpracy i współdziałania z innymi dziećmi
• zapoznanie z wybranymi tradycjami związanymi z Wielkanocą
• aktywne uczestniczenie w świątecznych przygotowaniach
• wypowiadanie się na określone tematy, opowiadanie o swoich upodobaniach
• kształtowanie słuchu muzycznego poprzez zabawy muzyczne i zabawy ze śpiewem
• rozwijanie twórczego myślenia poprzez zabawy rozwijające wyobraźnię
• kształtowanie orientacji w schemacie ciała oraz przestrzeni
• klasyfikowanie i przeliczanie elementów
• poznanie wybranych gatunków zwierząt domowych i hodowlanych i ich znaczenia dla ludzi
• tworzenie warunków do nabywania umiejętności matematycznych poprzez udział w zabawach z liczeniem, tworzeniem zbiorów, klasyfikowaniem
• zachęcanie dzieci do kontaktu z książką i podejmowania prostych zabaw czytelniczych
• rozwijanie zmysłów wzroku, słuchu i dotyku
• kształtowanie umiejętności orientacji na kartce
• kształtowanie słuchu muzycznego poprzez wspólny śpiew i zabawy muzyczne
• zachęcanie do wypowiadania się na forum grupy, do uważnego słuchania wypowiedzi innych dzieci
i osób dorosłych
• rozwijanie umiejętności językowych poprzez twórcze zabawy słowne i słuchanie utworów literackich
• rozwijanie sprawności aparatu artykulacyjnego przez zabawy logopedyczne i onomatopeiczne
• zachęcanie do podejmowania działań proekologicznych w sytuacjach życia codziennego
• zapoznanie z procesem segregowania śmieci oraz ich przetwarzania
• wdrażanie do uważnego słuchania tekstów literackich, rozbudzanie zainteresowań czytelniczych
• rozwijanie wyobraźni i kreatywnego myślenia
• kształtowanie słuchu muzycznego poprzez wspólny śpiew i zabawy muzyczne
Marzec
Tematyka kompleksowa na marzec:
1. Jak dbać o zdrowie
2. Jak było kiedyś
3. Nadchodzi wiosna
4. W morskich głębinach
Piosenka: „Śpiący miś”
Przyszła wiosna do niedźwiedzia: zbudź się, misiu zbudź.
Pogłaskała słonkiem, dzyń, dzyń leśnym dzwonkiem,
zbudź się, misiu zbudź się misiu – a on śpi i już!
Przyszła wiosna do niedźwiedzia: zbudź się, misiu zbudź.
Burzą grała, grzmiała, gromem zahuczała,
zbudź się, misiu zbudź się misiu – a on śpi i już!
Nadleciała pszczółka mała: zbudź się, misiu zbudź.
Bzyku, bzyk do ucha, widział kto leniucha?!
Ledwie pszczółka bzy, bzyknęła, niedźwiedź krzyknął: m i ó d!
Cele ogólne
• doskonalenie sprawności manualnej
• nabywanie świadomości, że dla zdrowia należy aktywnie spędzać czas wolny
• uczestniczenie w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych kształtujących postawę
• porządkowanie po sobie miejsca zabawy i pracy
• dostrzeganie piękna budzącej się do życia przyrody
• kształtowanie umiejętności wspólnej zabawy
• doskonalenie umiejętności współpracy z innymi
• cierpliwe czekanie na swoją kolej w zabawie
• uważne słuchanie dorosłych i dzieci
• przestrzeganie ustalonych reguł zabawy
• wdrażanie do przestrzegania zasad zawartych w piramidzie zdrowego żywienia i aktywności ruchowej
• zdobywanie wiedzy na temat dbania o higienę i zdrowie
• poznanie wybranych zawodów związanych z leczeniem ludzi
• doskonalenie umiejętności przeliczania i posługiwania się liczebnikami porządkowymi
• słuchanie wierszy i opowiadań
• doskonalenie umiejętności wypowiadania się na podany temat
• rozwijanie umiejętności wokalnych
• utrwalenie znajomości numerów alarmowych
• kształtowanie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi na podany temat
• rozpoznawanie, nazywanie i klasyfikowanie figur geometrycznych
• konstruowanie z klocków i materiałów papierowych
• poznanie zwiastunów wiosny
• rozumienie znaczenia pojęcia „roślina pod ochroną”
• uczestniczenie w zakładaniu i prowadzeniu uprawy kwiatów
• poznanie wybranych gatunków ptaków przylatujących wiosną do Polski
• poznanie budowy jajka
• zapoznanie z wiosennymi zjawiskami pogodowymi i ich symbolami
• odpowiadanie na pytania do treści utworów literackich
• dostrzeganie i kontynuowanie rytmów
• wykonywanie prac plastycznych wybranymi technikami
• poznanie wybranych zwierząt żyjących w morzach i oceanach
• usprawnianie percepcji wzrokowej i uwagi
LUTY
Tematyka kompleksowa na luty:
- Karnawałowe zabawy
- Zimowa wyprawa
- Nasza Wisła
- Co to jest sztuka?
Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne na luty
OBSZAR FIZYCZNY
• zachęcanie do podejmowania zabaw ruchowych, naśladowczych i pozawerbalnych, służących pełniejszemu poznaniu otaczającego świata
• rozwijanie sprawności motorycznej poprzez udział w zabawach gimnastycznych i ruchowych
• stwarzanie okazji do przebywania na świeżym powietrzu i budowania odporności organizmu
• doskonalenie sprawności manualnej poprzez zabawy grafomotoryczne i manipulacyjne
• rozwijanie sprawności oraz koordynacji ruchowej
• rozwijanie sprawności aparatu artykulacyjnego przez zabawy logopedyczne
• tworzenie warunków do nabywania doświadczeń w zakresie orientacji w schemacie ciała
• tworzenie warunków do podejmowania zabaw konstrukcyjnych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów
OBSZAR EMOCJONALNY
• budowanie pozytywnych skojarzeń z zimową aurą
• kształtowanie odporności psychicznej poprzez uczestnictwo w zabawach z rywalizacją
• zachęcanie do twórczego rozwiązywania problemów i radzenia sobie z sytuacjami trudnymi
• kształtowanie poczucia estetyki poprzez kontakt z różnymi dziełami sztuki
• stwarzanie okazji do czerpania przyjemności z obcowania ze sztuką
OBSZAR SPOŁECZNY
• budowanie więzi grupowych poprzez zabawy integracyjne, wymagające współdziałania
• budowanie pozytywnych relacji w grupie, zachęcanie do podejmowania wspólnych zabaw i działań
• zachęcanie do wypowiadania się na forum grupy, uważnego słuchania wypowiedzi innych dzieci i osób dorosłych
• kształtowanie postaw patriotycznych
• zachęcanie do odkrywania w najbliższym otoczeniu miejsc, które wiążą się ze sztuką
OBSZAR POZNAWCZY
• budowanie doświadczeń związanych z orientacją w przestrzeni oraz orientacją na kartce
• stwarzanie okazji do nabywania intuicji matematycznej w zakresie rozumienia własności liczb,
stałości masy
• rozwijanie sprawności aparatu artykulacyjnego poprzez zabawy logopedyczne
• zachęcanie do wypowiadania się, budowania kilkuzdaniowych wypowiedzi na określony temat
• doskonalenie słuchu poprzez zabawy muzyczne, zabawy ze śpiewem oraz zabawy słuchowe
• rozwijanie spostrzegawczości w zakresie zmysłów wzroku, słuchu i dotyku
• zachęcanie do podejmowania zabaw plastycznych z wykorzystaniem różnych materiałów
• tworzenie warunków do podejmowania zabaw konstrukcyjnych z wykorzystaniem różnorodnych elementów
• budzenie ciekawości i zainteresowania światem przyrodniczym, ze szczególnym uwzględnieniem krain polarnych
• zapoznanie z tradycjami okresu karnawałowego
• rozbudzanie twórczego myślenia poprzez zabawy rozwijające wyobraźnię
• tworzenie warunków do nabywania umiejętności matematycznych poprzez udział w zabawach z liczeniem, tworzeniem zbiorów
• kształtowanie słuchu muzycznego poprzez wspólny śpiew i zabawy muzyczne
• rozwijanie umiejętności językowych poprzez twórcze zabawy słowne
• rozwijanie sprawności aparatu artykulacyjnego
• poznanie fizycznej mapy Polski
• poznanie wybranych legend związanych z polskimi miastami
• zapoznanie z wybranymi gatunkami zwierząt zamieszkujących Wisłę i jej okolice
• zachęcanie do wypowiadania się na forum grupy
• rozwijanie słownictwa i ćwiczenie słuchu fonemowego
• poznanie pojęcia „sztuka” oraz wskazywanie przykładów z życia codziennego, w których przenikają się różne dziedziny sztuki
• zachęcanie do podejmowania zabaw ruchowych, naśladowczych i pozawerbalnych, służących pełniejszemu poznaniu otaczającego świata
Piosenka „Zima czarodziejka”
Pewnej nocy, po cichutku przyszła zima biała;
czarodziejską białą różdżką śnieg wyczarowała.
Ref.: Czary-mary, śnieżek biały !
Czary-mary, psss ! /bis
Po co komu czarne drzewa ? - myśli zima biała.
Wzięła różdżką i na biało las pomalowała.
Ref.: Czary-mary, śnieżek biały !
Czary-mary, psss ! /bis
Wlazł na płotek czarny kotek, kotek całkiem mały,
zima różdżką pomachała- i już kot jest biały.
Ref.: Czary-mary, śnieżek biały !
Czary-mary, psss ! /bis
STYCZEŃ
Tematyka kompleksowa na styczeń:
- Kosmos pełen gwiazd
- Zimowy krajobraz
- Czas z babcią i dziadkiem
- Dawne zawody
„Polka dla babci i dziadka” piosenka
Dziś w przedszkolu piękny bal. Bal wspaniały na sto par
Bal dla dziadków i dla babć. Pięknie zapraszamy was.
To jest polka dla dziadziusia i dla babci, i dla wnusia
Kto poleczkę naszą zna niech zatańczy tak jak ja.
Do przedszkola zapraszamy babcie, dziadka, tatę, mamę
Gdy tańczymy polkę wraz bardzo miło płynie czas.
Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne
OBSZAR FIZYCZNY
• uczestniczenie w zabawach ruchowych i muzycznych
• ćwiczenie sprawności manualnej
• porządkowanie i dekorowanie sali
OBSZAR EMOCJONALNY
• wczuwanie się w emocje innych
• przedstawianie swoich emocji i uczuć
OBSZAR SPOŁECZNY
• przestrzeganie ustalonych reguł zabawy
• uważne słuchanie wierszy i opowiadań
• nauka współpracy
• komunikowanie się z dziećmi i dorosłymi w sposób werbalny i niewerbalny
• odczuwanie i przejawianie swojej przynależności do rodziny
• wdrażanie do okazywania szacunku osobom starszym
• wczuwanie się w rolę współgospodarza uroczystości
OBSZAR POZNAWCZY
• poznawanie zastosowań globusa
• poznawanie następstwa dnia i nocy
• nazywanie poszczególnych części dnia
• śpiewanie piosenek, ilustrowanie słów ruchem
• poznawanie charakterystycznych cech zimy
• poznawanie zasad bezpiecznej zabawy na śniegu
• rozumienie pojęcia „para”
• klasyfikowanie przedmiotów
• długości przeliczanie przedmiotów w dostępnym zakresie
• uczenie się wiersza na pamięć
• poznawanie zasad bezpiecznego korzystania ze sprzętów domowych
• rozwijanie kreatywności poprzez wykonywanie prac plastycznych
• poznawanie różnych zawodów
• wzbogacanie słownictwa
• rozwiązywanie zagadek obrazkowych i słownych
GRUDZIEŃ
Tematyka kompleksowa na grudzień:
- W oczekiwaniu na Świętego Mikołaja
- Kuchenne ciekawostki
- Święta za pasem
- Krok w Nowy Rok
Piosenka: „Nadchodzą Święta”
I. Nadchodzą Święta, już wszędzie biało, będziemy mieli choinkę małą.
Święta zimowe z choinką w domu, na której światła znowu zapłoną.
Ref. Przybieżeli do Betlejem pasterze, pasterze, pasterze
Grają skocznie Dzieciąteczku na lirze, na lirze. Hej!
II. Będzie Wigilia, opłatek biały, kolędowanie przez wieczór cały.
I smaczny karpik i kluski z makiem, które będziemy zjadać ze smakiem.
III. Gdy usłyszymy dzwony kościelne, to na Pasterkę pójdziemy dzielnie.
Będziemy śpiewać piękne kolędy, śpij nasz Jezusku na sianku biedny.
Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne:
OBSZAR FIZYCZNY
• zapoznanie z piramidą żywienia i rozbudzanie świadomości żywieniowej dzieci, poznanie właściwych nawyków żywieniowych
• wdrażanie do właściwego zachowania się przy stole
• zachęcanie do samodzielnego podejmowania czynności porządkowych i higienicznych
• doskonalenie sprawności dłoni poprzez wykonywanie prostych prac manipulacyjnych
• zachęcanie do podejmowania zabaw plastycznych i konstrukcyjnych z wykorzystaniem różnych materiałów
• rozwijanie sprawności ruchowej poprzez organizowanie różnorodnych działań sportowych, gimnastycznych i ruchowych
OBSZAR EMOCJONALNY
• zachęcanie do wypowiadania się na temat swoich upodobań i odczuć
• tworzenie warunków do przeżywania w sposób świadomy okresu świątecznego
• wczuwanie się w emocje innych osób
OBSZAR SPOŁECZNY
• zachęcanie do współpracy podczas zajęć i zabaw
• wdrażanie do podejmowania wspólnych działań zmierzających do zacieśniania więzi w grupie rówieśniczej
• poznawanie tradycji rodzinnych i regionalnych
OBSZAR POZNAWCZY
• doskonalenie kompetencji językowych i umiejętności poprawnego formułowania wypowiedzi
• umuzykalnianie poprzez zabawy muzyczne, muzyczno-ruchowe, zabawy ze śpiewem oraz słuchanie i śpiewanie piosenek
• stwarzanie okazji do nabywania doświadczeń matematycznych poprzez zabawy i sytuacje życia codziennego
• zapoznanie z różnymi rodzajami produktów spożywczych oraz ich właściwości
• zapoznanie z zawodem kucharza
• kształtowanie świadomości ekologicznej związanej z dokonywaniem zakupów produktów pakowanych
• zachęcanie do wypowiadania się na określone tematy
• kształtowanie słuchu muzycznego poprzez wspólny śpiew i zabawy muzyczne
• stwarzanie możliwości do poznania pojęć związanych z upływem czasu
• rozwijanie spostrzegawczości w zakresie zmysłów wzroku, słuchu i dotyku
• nabywanie doświadczeń w zakresie mierzenia długości
• zapoznanie ze sposobami odmierzania czasu
• poznanie i utrwalenie nazw dni tygodnia
• rozwijanie twórczego myślenia poprzez zabawy językowe
• stwarzanie okazji do podejmowania zabaw z liczeniem i wykorzystaniem liczebników porządkowych
• stymulowanie wrażliwości słuchowej oraz sprawności aparatu artykulacyjnego
LISTOPAD
Tematyka kompleksowa na listopad:
- Bezpieczni i rozważni
- Polska – nasza Ojczyzna
- Preludium deszczowe
- Rozpoznajemy emocje
Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne na listopad:
OBSZAR FIZYCZNY
• uczestniczenie w prostych zabawach konstrukcyjnych
•doskonalenie sprawności manualnej
• inicjowanie zabaw konstrukcyjnych
• zwracanie uwagi na zmiany w sposobie ubierania w zależności od pory roku
• uczestniczenie w zabawach ruchowych i muzycznych
OBSZAR SPOŁECZNY
• kształtowanie umiejętności wspólnej zabawy
• przyzwyczajanie się do uważnego słuchania wypowiedzi innych
• wdrażanie do przestrzegania norm i zasad dotyczących zgodnego współdziałania w grupie rówieśniczej
• uczenie się, komu można podawać informacje o sobie i swojej rodzinie
• uczenie się właściwego zachowania w określonych miejscach i sytuacjach oraz stosowania obowiązujących nakazów i zakazów
• doskonalenie umiejętności współpracy z innymi
• komunikowanie się z dziećmi i dorosłym w sposób werbalny i niewerbalny
OBSZAR EMOCJONALNY
• spokojne oczekiwanie na swoją kolej w trakcie zabaw
• podejmowanie prób samodzielnego radzenia sobie w trudnych sytuacjach
• rozróżnianie pojęć dobra i zła
• nazywanie uczuć kojarzących się z rodziną
• uważne słuchanie wypowiedzi innych
• rozpoznawanie i nazywanie podstawowych emocji
• poznawanie sposobów radzenia sobie z trudnymi emocjami
• rozpoznawanie emocji osób na zdjęciach
• przedstawianie swoich emocji i uczuć poprzez udział w różnych zabawach
OBSZAR POZNAWCZY
• wzbogacanie wiedzy na temat bezpieczeństwa w domu, w przedszkolu, na ulicy
• rozwiązywanie zagadek
• wzbogacanie słownictwa związanego z bezpieczeństwem
• śpiewanie piosenki, ilustrowanie słów ruchem
• zapoznanie z numerem alarmowym
• uczestniczenie w scenkach dramowych
• rozpoznawanie i nazywanie poszczególnych członków rodziny
• obcowanie ze sztuką
• rozumienie znaczenia pojęcia „czas wolny”
• utrwalenie nazwy swojego miasta i adresu zamieszkania
• utrwalenie świadomości bycia Polakiem
• poznanie hymnu i symboli Polski
• rozpoznawanie różnych domów (blok, dom jednorodzinny, kamienica)
• słuchanie utworów literackich w skupieniu i z uwagą
• uczestniczenie w zabawach plastycznych
• przeliczanie w dostępnym zakresie
• klasyfikowanie przedmiotów ze względu na różne cechy
• branie udziału w eksperymentach
• nazywanie kolorów jesieni i ich pochodnych
• uwrażliwianie się na różne elementy muzyki
• nabywanie umiejętności doboru ubrań odpowiednio do pory roku
• nazywanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla jesieni
• nazywanie poszczególnych części ciała
• rozumienie znaczenia pojęcia „marzenia”
• wypowiadanie się na temat treści wysłuchanych wierszy, opowiadań
• rozwijanie mowy komunikatywnej
• przeliczanie, klasyfikowanie
Piosenka: „Samochody”
- Po ulicy, w obie strony jadą szybko samochody,
Głośno trąbią i skręcają, Bo zielone światła mają.
Ref. Wolniej, proszę! Hola! Hola! Właśnie idę do przedszkola!
- Roześmiane autobusy Wszystkim robić chcą psikusy,
Burczą, warczą i mrugają, Na wycieczkę zapraszają.
PAŹDZIERNIK
Tematyka kompleksowa na październik:
- Warzywa i owoce
- W naszej grupie
- Co nam dają drzewa?
- Przygotowanie do zimy
Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne na październik
OBSZAR FIZYCZNY
• aktywne uczestniczenie w zabawach ruchowych
• poznawanie w działaniu właściwości różnych materiałów naturalnych
• doskonalenie sprawności ruchowej i manualnej
• zwracanie uwagi na zmiany w sposobie ubierania w zależności od pory roku
OBSZAR EMOCJONALNY
• poznawanie różnych stanów emocjonalnych, jak: radość, złość, smutek
• próby odczytywania i nazywania emocji innych oraz samodzielnego ich wyrażania za pomocą mimiki, gestu i ruchu
• odczuwanie piękna przyrody
• wzbogacanie przedszkolnego kącika przyrody o okazy związane z aktualną porą roku
• budowanie świadomości, że zwierząt nie wolno krzywdzić
• spokojne oczekiwanie na swoją kolej w trakcie zabaw
OBSZAR SPOŁECZNY
• kształtowanie pozytywnej samooceny i umiejętności jej wyrażania
• nauka empatii w stosunku do innych osób
• kształtowanie umiejętności wyrażania uczuć
• stosowanie zwrotów grzecznościowych
• kształtowanie umiejętności wspólnej i zgodnej zabawy
• uczenie się zgodnej zabawy i wspólnego korzystania z różnych przedmiotów i materiałów
• poznawanie przykładów właściwego oraz niewłaściwego zachowania oraz jego ocenianie
• doskonalenie umiejętności współpracy podczas tworzenia prac zespołowych
• koncentrowanie uwagi podczas zajęć z całą grupą
• przyzwyczajanie się do uważnego słuchania wypowiedzi innych, przestrzegania kolejności wypowiedzi, spokojne oczekiwania na swoją kolej
• kształtowanie umiejętności wspólnej zabawy i współpracy
• budowanie obrazu własnego „ja”
OBSZAR POZNAWCZY
• słuchanie utworów literackich
• rozwijanie zdolności komunikacyjnych przez dostosowywanie wypowiedzi do sytuacji i tematyki
• doskonalenie umiejętności przeliczania na konkretach
• śpiewanie piosenki, ilustrowanie słów ruchem
• dostrzeganie prostych układów rytmicznych podczas zabaw manipulacyjnych
• utrwalanie wiedzy dotyczącej znajomości bezpiecznych zachowań w czasie zabaw w domu, przedszkolu, na placu zabaw
• rozumienie potrzeby niesienia pomocy innym
• rozpoznawanie i nazywanie pospolitych gatunków drzew liściastych i iglastych oraz miejsc, w których rosną
• układanie historyjki obrazkowej w sposób chronologiczny
• poznawanie roli i znaczenia drzew w życiu człowieka
• rozpoznawanie darów natury w sposób sensoryczny
• doskonalenie umiejętności przeliczania na konkretach
• wzbogacanie wiedzy dotyczącej przygotowania ludzi i zwierząt do zimy
• poznawanie sposobów dbania o zwierzęta domowe
• podejmowanie obserwacji przyrodniczych dotyczących życia zwierząt występujących w najbliższym środowisku
• doskonalenie umiejętności uczestniczenia w rozmowach na bliskie tematy
• wypowiadanie się na temat treści wysłuchanych wierszy i opowiadań
• śpiewanie piosenek, ilustrowanie słów ruchem
• manipulowanie materiałem przyrodniczym
• rozpoznawanie przedmiotów za pomocą dotyku
• klasyfikowanie przedmiotów
• przeliczanie elementów zbiorów
Piosenka : „Zbieramy grzyby”
- Z wielkim koszem idzie jesień po lesie.
Co w tym koszu Pani jesień nam niesie?
Ref. Kurki, rydze i maślaki
Borowiki i kozaki,
Pozbieramy dziś.
- Muchomora ominiemy z daleka.
Niech muchomor na złe muchy tu czeka
- Poszukamy żółtych kurek pod sosną,
nad potokiem smaczne rydze nam rosną.
WRZESIEŃ
Tematyka kompleksowa na wrzesień:
- Razem w przedszkolu
- Zabawy z latawcem
- Nadchodzi jesień
- Ziemia pełna tajemnic
Zamierzenia wychowawczo - dydaktyczne
OBSZAR FIZYCZNY
• doskonalenie sprawności ruchowej w czasie zabaw ruchowych, muzyczno-ruchowych oraz ćwiczeń gimnastycznych
• wdrażanie do samodzielności w zakresie czynności manualnych
• stwarzanie sytuacji do nabywania doświadczeń umożliwiających rozwój manualny
• zapoznanie poprzez zabawę ze schematem ciała człowieka
OBSZAR EMOCJONALNY
• wyraża swoje emocje w ekspresji ruchowo-muzycznej i plastycznej
• uczy się wczuwać w emocje innych
OBSZAR SPOŁECZNY
• kształtowanie życzliwego nastawienia do innych ludzi, poznanie zasad gościnności
• zapoznanie z zasadami korzystania ze wspólnych zabawek i książek
• zapoznanie z zasadami życia i funkcjonowania w grupie rówieśniczej oraz w instytucji przedszkolnej
• wdrażanie do dbałości o bezpieczeństwo swoje i innych
• zapoznanie z obowiązkami dyżurnego
OBSZAR POZNAWCZY
• zachęcanie do podejmowania zabaw promujących czytelnictwo
• rozwijanie kompetencji językowych i umiejętności poprawnego formułowania wypowiedzi na określony temat, w szczególności na podstawie utworów literackich lub ilustracji
• wdrażanie do samodzielności w eksperymentowaniu i eksplorowaniu otaczającego świata
• zachęcanie do podejmowania zabaw związanych z odkrywaniem swojego otoczenia
• zachęcanie do swobodnej ekspresji artystycznej m.in. teatralnej, plastycznej, muzycznej, ruchowej
• rozwijanie wyobraźni
• poznawanie różnych figur geometrycznych ze szczególnym uwzględnieniem trójkątów
• umuzykalnianie dzieci poprzez zabawy muzyczne, muzyczno-ruchowe, zabawy ze śpiewem oraz słuchanie i śpiewanie piosenek
• zachęcanie do podejmowania działań plastycznych i konstrukcyjnych
• poznanie budowy latawca oraz zasad jego działania
• rozpoznawanie zapisu graficznego swojego imienia
• odczytywanie informacji przedstawionych w formie symbolicznej
• ćwiczenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów w zbiory według określonej cechy i porównywania liczebności zbiorów