Czwartek, 10 Lipca 2025  Imieniny: Sylwany, Witalisa, Antoniego

Grupa PSZCZÓLKI

CZERWIEC

Tematyka kompleksowa na czerwiec:

  1. Święto dzieci
  2. Egzotyczne kraje
  3. Obserwacje przyrody
  4. Wesołe wakacje

 

           Piosenka „Dżungla”

1. Dżungla, dżungla, taka wielka dżungla,

poplątane zwoje dzikich lian.

Mieszka sobie w bambusowej chatce

Ambo Sambo wielkiej dżungli pan.

Ref: Strusie mu się w pas kłaniają,

Małpy na ogonach grają.

Ambo tu, Ambo tam, Ambo tu i tam.

2. Ambo, Sambo doskonale znam go,

węża się nie boi ani lwa.

Dla swych dzikich, leśnych ulubieńców,

w dłoni coś smacznego zawsze ma.

Ref: Strusie mu się w pas kłaniają...

 

         Zamierzenia wychowawczo - dydaktyczne

rozwijanie sprawności ruchowej poprzez organizowanie różnorodnych działań gimnastycznych i ruchowych

ćwiczenie małej motoryki podczas zabaw graficznych, manipulacyjnych i plastycznych

zachęcanie do nazywania i opisywania własnych emocji

stwarzanie okazji do mówienia o sobie i budowania pozytywnego obrazu samego siebie

budowanie postawy życzliwości i tolerancji wobec odmienności ludzi z innych krajów i kręgów kulturowych

wdrażanie do czerpania satysfakcji emocjonalnej z kontaktu z przyrodą

budowanie radosnej atmosfery w oczekiwaniu na nadejście wakacji

powtórzenie i utrwalenie informacji o prawach i obowiązkach dzieci

budowanie pozytywnych relacji w grupie, zachęcanie do podejmowania wspólnych zabaw i działań

zachęcanie dzieci do właściwego zachowania się w relacjach społecznych

poznanie elementów kultury różnych krajów świata

doskonalenie umiejętności formułowania i wypowiadania swojego zdania na forum grupy

wdrażanie do uważnego słuchania utworów literackich

zachęcanie do aktywnego udziału we wspólnym śpiewie, tańcach i muzykowaniu

rozbudzanie w dzieciach ciekawości poznawczej i chęci poznawania otaczającego świata

utrwalenie umiejętności wskazywania na mapie i globusie położenia Polski

poznanie charakterystycznych elementów wybranych krajów podczas zajęć i zabaw

zapoznanie z różnymi środkami transportu i rodzajami traktów komunikacyjnych, którymi się poruszają

rozwijanie słownictwa dzieci poprzez zabawy językowe i formułowanie wypowiedzi ustnych

doskonalenie umiejętności przeliczania na konkretach, tworzenia zbiorów i porównywania ich liczebności

rozbudzanie zainteresowania światem przyrody i zachęcanie do troski o środowisko

zapoznanie z oznakami nadchodzącego lata

zapoznanie z wybranymi owocami sezonowymi

odkrywanie znaczenia wody w przyrodzie

rozwijanie umiejętności przeliczania i tworzenia zbiorów

zachęcanie do podejmowania zabaw naśladowczych i pozawerbalnych, służących pełniejszemu poznaniu otaczającego świata

zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa podczas wakacyjnego wypoczynku

 

Maj

Tematyka na maj:

  1. Patriotyczny maj
  2. Europa wita nas
  3. Kolorowa wiosna
  4. Moja rodzina

               Piosenka: „Uśmiechnij się

Uśmiechnij się kochana mamo,

Najlepsza z wszystkich mam.

Przytulę się do Ciebie mocno

I sto całusów dam.

     Ref. Kochana mamo, dziś dla Ciebie

            Chcę wyczarować złotą rybkę

            Niech spełni wszystkie Twe życzenia

            Mamusiu, żyj sto lat!

Uśmiechnij się kochany tato

Zmęczony jesteś, wiem.

Lecz weź mnie, proszę, na kolana

A ja przytulę Cię.

    Ref. Kochany tato, dziś dla Ciebie

            Chcę wyczarować złotą rybkę

            Niech spełni wszystkie Twe życzenia

            Tatusiu, żyj sto lat!

 

Cele ogólne

aktywne uczestniczenie w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych kształtujących postawę

doskonalenie sprawności manualnej

konstruowanie z różnorodnych materiałów

nabywanie umiejętności prowadzenia rozmowy z przestrzeganiem zasady słuchania

przestrzeganie ustalonych norm i zasad dotyczących zgodnego życia w grupie

nabywanie umiejętności oczekiwania na swoją kolej

dostrzeganie piękna przyrody

nazywanie uczuć związanych z rodziną

nabywanie odporności emocjonalnej w trudnych sytuacjach

doskonalenie umiejętności współpracy z innymi

utrwalenie znajomości symboli narodowych

utrwalenie znajomości własnego adresu zamieszkania

poznanie wybranych legend polskich

wzbogacenie wiedzy na temat Warszawy i Krakowa

doskonalenie umiejętności wypowiadania się na podany temat

rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności wokalnych

budowanie szacunku do ojczyzny oraz Europy

poznanie symboli Unii Europejskiej

zdobywanie wiedzy na temat niektórych krajów Europy i ich zabytków

doskonalenie umiejętności wypowiadania się na podany temat

rozbudzanie zainteresowania książkami

słuchanie utworów literackich dla dzieci

rozbudzanie zainteresowania przyrodą

zdobywanie wiedzy na temat wybranych owadów oraz ich roli w przyrodzie

doskonalenie umiejętności przeliczania na konkretach i zbiorach zastępczych oraz szeregowania

nazywanie sprzętów potrzebnych podczas porządków

rozumienie konieczności pomagania w pracach domowych

poznanie sposobów spędzania czasu wolnego z rodziną

stwarzanie okazji do posługiwania się liczebnikami porządkowymi

wdrażanie do uważnego słuchania utworów literackich

 

 

Kwiecień

  Tematyka kompleksowa na kwiecień:

  1. Zwierzęta domowe i hodowlane
  2. Co to znaczy eko?
  3. Wielkanocna radość
  4. Kraina bajek i baśni

 

 

 

„Pisanki”

Pisanki, pisanki,

 jajka malowane,

Nie ma Wielkanocy

 bez barwnych pisanek!

Pisanki, pisanki, jajka kolorowe,

Na nich malowane bajki pisankowe.

 

Na jednej kogucik a na drugiej słońce,

Śmieją się na trzeciej laleczki tańczące.

Na czwartej kwiatuszki a na piątej gwiazdki.

Na każdej pisance piękne opowiastki.

 

      Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne na kwiecień:

• zachęcanie do podejmowania zabaw plastycznych i konstrukcyjnych z wykorzystaniem różnych materiałów

• doskonalenie sprawności motoryki małej poprzez zabawy grafomotoryczne i manipulacyjne

• kształtowanie umiejętności orientacji w schemacie ciała

• tworzenie warunków do przeżywania okresu świątecznego w sposób świadomy

• rozbudzenie dziecięcej empatii w stosunku do zwierząt, uwrażliwienie na potrzeby zwierząt domowych

• wdrażanie do przestrzegania ustalonych zasad

• stwarzanie okazji do okazywania sympatii innym

• stwarzanie możliwości do podejmowania współpracy i współdziałania z innymi dziećmi

• zapoznanie z wybranymi tradycjami związanymi z Wielkanocą

• aktywne uczestniczenie w świątecznych przygotowaniach

• wypowiadanie się na określone tematy, opowiadanie o swoich upodobaniach

• kształtowanie słuchu muzycznego poprzez zabawy muzyczne i zabawy ze śpiewem

• rozwijanie twórczego myślenia poprzez zabawy rozwijające wyobraźnię

• kształtowanie orientacji w schemacie ciała oraz przestrzeni

• klasyfikowanie i przeliczanie elementów

• poznanie wybranych gatunków zwierząt domowych i hodowlanych i ich znaczenia dla ludzi

• tworzenie warunków do nabywania umiejętności matematycznych poprzez udział w zabawach z liczeniem, tworzeniem zbiorów, klasyfikowaniem

• zachęcanie dzieci do kontaktu z książką i podejmowania prostych zabaw czytelniczych

• rozwijanie zmysłów wzroku, słuchu i dotyku

• kształtowanie umiejętności orientacji na kartce

• kształtowanie słuchu muzycznego poprzez wspólny śpiew i zabawy muzyczne

• zachęcanie do wypowiadania się na forum grupy, do uważnego słuchania wypowiedzi innych dzieci
 i osób dorosłych

• rozwijanie umiejętności językowych poprzez twórcze zabawy słowne i słuchanie utworów literackich

• rozwijanie sprawności aparatu artykulacyjnego przez zabawy logopedyczne i onomatopeiczne

• zachęcanie do podejmowania działań proekologicznych w sytuacjach życia codziennego

• zapoznanie z procesem segregowania śmieci oraz ich przetwarzania

• wdrażanie do uważnego słuchania tekstów literackich, rozbudzanie zainteresowań czytelniczych

• rozwijanie wyobraźni i kreatywnego myślenia

• kształtowanie słuchu muzycznego poprzez wspólny śpiew i zabawy muzyczne

 

 

Marzec

Tematyka kompleksowa na marzec:

1. Jak dbać o zdrowie

2. Jak było kiedyś

3. Nadchodzi wiosna

4. W morskich głębinach

 

             Piosenka: „Śpiący miś”

Przyszła wiosna do niedźwiedzia: zbudź się, misiu zbudź.

Pogłaskała słonkiem, dzyń, dzyń leśnym dzwonkiem,

zbudź się, misiu zbudź się misiu – a on śpi i już!

 

Przyszła wiosna do niedźwiedzia: zbudź się, misiu zbudź.

Burzą grała, grzmiała, gromem zahuczała,

zbudź się, misiu zbudź się misiu – a on śpi i już!

 

Nadleciała pszczółka mała: zbudź się, misiu zbudź.

Bzyku, bzyk do ucha, widział kto leniucha?!

Ledwie pszczółka bzy, bzyknęła, niedźwiedź krzyknął: m i ó d!

 

 

Cele ogólne

• doskonalenie sprawności manualnej

• nabywanie świadomości, że dla zdrowia należy aktywnie spędzać czas wolny

• uczestniczenie w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych kształtujących postawę

• porządkowanie po sobie miejsca zabawy i pracy

• dostrzeganie piękna budzącej się do życia przyrody

• kształtowanie umiejętności wspólnej zabawy

• doskonalenie umiejętności współpracy z innymi

• cierpliwe czekanie na swoją kolej w zabawie

• uważne słuchanie dorosłych i dzieci

• przestrzeganie ustalonych reguł zabawy

• wdrażanie do przestrzegania zasad zawartych w piramidzie zdrowego żywienia i aktywności ruchowej

• zdobywanie wiedzy na temat dbania o higienę i zdrowie

• poznanie wybranych zawodów związanych z leczeniem ludzi

• doskonalenie umiejętności przeliczania i posługiwania się liczebnikami porządkowymi

• słuchanie wierszy i opowiadań

• doskonalenie umiejętności wypowiadania się na podany temat

• rozwijanie umiejętności wokalnych

• utrwalenie znajomości numerów alarmowych

• kształtowanie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi na podany temat

• rozpoznawanie, nazywanie i klasyfikowanie figur geometrycznych

• konstruowanie z klocków i materiałów papierowych

• poznanie zwiastunów wiosny

• rozumienie znaczenia pojęcia „roślina pod ochroną”

• uczestniczenie w zakładaniu i prowadzeniu uprawy kwiatów

• poznanie wybranych gatunków ptaków przylatujących wiosną do Polski

• poznanie budowy jajka

• zapoznanie z wiosennymi zjawiskami pogodowymi i ich symbolami

• odpowiadanie na pytania do treści utworów literackich

• dostrzeganie i kontynuowanie rytmów

• wykonywanie prac plastycznych wybranymi technikami

• poznanie wybranych zwierząt żyjących w morzach i oceanach

• usprawnianie percepcji wzrokowej i uwagi

 

LUTY

Tematyka kompleksowa  na luty:

  1. Karnawałowe zabawy
  2. Zimowa wyprawa
  3. Nasza Wisła
  4. Co to jest sztuka?

 

 

 

Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne na luty

 

OBSZAR FIZYCZNY

zachęcanie do podejmowania zabaw ruchowych, naśladowczych i pozawerbalnych, służących pełniejszemu poznaniu otaczającego świata

rozwijanie sprawności motorycznej poprzez udział w zabawach gimnastycznych i ruchowych

stwarzanie okazji do przebywania na świeżym powietrzu i budowania odporności organizmu

doskonalenie sprawności manualnej poprzez zabawy grafomotoryczne i manipulacyjne

rozwijanie sprawności oraz koordynacji ruchowej

rozwijanie sprawności aparatu artykulacyjnego przez zabawy logopedyczne

tworzenie warunków do nabywania doświadczeń w zakresie orientacji w schemacie ciała

tworzenie warunków do podejmowania zabaw konstrukcyjnych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów

 

OBSZAR EMOCJONALNY

budowanie pozytywnych skojarzeń z zimową aurą

kształtowanie odporności psychicznej poprzez uczestnictwo w zabawach z rywalizacją

zachęcanie do twórczego rozwiązywania problemów i radzenia sobie z sytuacjami trudnymi

kształtowanie poczucia estetyki poprzez kontakt z różnymi dziełami sztuki

stwarzanie okazji do czerpania przyjemności z obcowania ze sztuką

 

OBSZAR SPOŁECZNY

budowanie więzi grupowych poprzez zabawy integracyjne, wymagające współdziałania

budowanie pozytywnych relacji w grupie, zachęcanie do podejmowania wspólnych zabaw i działań

zachęcanie do wypowiadania się na forum grupy, uważnego słuchania wypowiedzi innych dzieci i osób dorosłych

kształtowanie postaw patriotycznych

zachęcanie do odkrywania w najbliższym otoczeniu miejsc, które wiążą się ze sztuką

 

OBSZAR POZNAWCZY

budowanie doświadczeń związanych z orientacją w przestrzeni oraz orientacją na kartce

stwarzanie okazji do nabywania intuicji matematycznej w zakresie rozumienia własności liczb,

 stałości masy

rozwijanie sprawności aparatu artykulacyjnego poprzez zabawy logopedyczne

zachęcanie do wypowiadania się, budowania kilkuzdaniowych wypowiedzi na określony temat

doskonalenie słuchu poprzez zabawy muzyczne, zabawy ze śpiewem oraz zabawy słuchowe

rozwijanie spostrzegawczości w zakresie zmysłów wzroku, słuchu i dotyku

zachęcanie do podejmowania zabaw plastycznych z wykorzystaniem różnych materiałów

tworzenie warunków do podejmowania zabaw konstrukcyjnych z wykorzystaniem różnorodnych elementów

budzenie ciekawości i zainteresowania światem przyrodniczym, ze szczególnym uwzględnieniem krain polarnych

zapoznanie z tradycjami okresu karnawałowego

rozbudzanie twórczego myślenia poprzez zabawy rozwijające wyobraźnię

tworzenie warunków do nabywania umiejętności matematycznych poprzez udział w zabawach z liczeniem, tworzeniem zbiorów

kształtowanie słuchu muzycznego poprzez wspólny śpiew i zabawy muzyczne

rozwijanie umiejętności językowych poprzez twórcze zabawy słowne

rozwijanie sprawności aparatu artykulacyjnego

poznanie fizycznej mapy Polski

poznanie wybranych legend związanych z polskimi miastami

zapoznanie z wybranymi gatunkami zwierząt zamieszkujących Wisłę i jej okolice

zachęcanie do wypowiadania się na forum grupy

rozwijanie słownictwa i ćwiczenie słuchu fonemowego

poznanie pojęcia „sztuka” oraz wskazywanie przykładów z życia codziennego, w których przenikają się różne dziedziny sztuki

zachęcanie do podejmowania zabaw ruchowych, naśladowczych i pozawerbalnych, służących pełniejszemu poznaniu otaczającego świata

 

 

       Piosenka „Zima czarodziejka”

Pewnej nocy, po cichutku  przyszła zima biała;

czarodziejską białą różdżką  śnieg wyczarowała.

Ref.: Czary-mary, śnieżek biały !

Czary-mary, psss ! /bis

Po co komu czarne drzewa ? - myśli zima biała.

Wzięła różdżką i na biało las pomalowała.

Ref.: Czary-mary, śnieżek biały !

Czary-mary, psss ! /bis

Wlazł na płotek czarny kotek, kotek całkiem mały,

zima różdżką pomachała- i już kot jest biały.

Ref.: Czary-mary, śnieżek biały !

Czary-mary, psss ! /bis

STYCZEŃ

Tematyka kompleksowa na styczeń:

  1. Kosmos pełen gwiazd
  2. Zimowy krajobraz
  3.  Czas z babcią i dziadkiem
  4.  Dawne zawody

 

„Polka dla babci i dziadka”  piosenka

Dziś w przedszkolu piękny bal. Bal wspaniały na sto par

Bal dla dziadków i dla babć. Pięknie zapraszamy was.

 

To jest polka dla dziadziusia i dla babci, i dla wnusia

Kto poleczkę naszą zna niech zatańczy tak jak ja.

 

Do przedszkola zapraszamy babcie, dziadka, tatę, mamę

Gdy tańczymy polkę wraz bardzo miło płynie czas.

 

 

Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne

OBSZAR FIZYCZNY

uczestniczenie w zabawach ruchowych i muzycznych

ćwiczenie sprawności manualnej

porządkowanie i dekorowanie sali

OBSZAR EMOCJONALNY

wczuwanie się w emocje innych

przedstawianie swoich emocji i uczuć

OBSZAR SPOŁECZNY

przestrzeganie ustalonych reguł zabawy

uważne słuchanie wierszy i opowiadań

nauka współpracy

komunikowanie się z dziećmi i dorosłymi w sposób werbalny i niewerbalny

odczuwanie i przejawianie swojej przynależności do rodziny

wdrażanie do okazywania szacunku osobom starszym

wczuwanie się w rolę współgospodarza uroczystości

OBSZAR POZNAWCZY

poznawanie zastosowań globusa

poznawanie następstwa dnia i nocy

nazywanie poszczególnych części dnia

śpiewanie piosenek, ilustrowanie słów ruchem

poznawanie charakterystycznych cech zimy

poznawanie zasad bezpiecznej zabawy na śniegu

rozumienie pojęcia „para”

klasyfikowanie przedmiotów

długości przeliczanie przedmiotów w dostępnym zakresie

uczenie się wiersza na pamięć

poznawanie zasad bezpiecznego korzystania ze sprzętów domowych

rozwijanie kreatywności poprzez wykonywanie prac plastycznych

poznawanie różnych zawodów

wzbogacanie słownictwa

rozwiązywanie zagadek obrazkowych i słownych

 

GRUDZIEŃ

 

         Tematyka kompleksowa na grudzień:

  1. W oczekiwaniu na Świętego Mikołaja
  2. Kuchenne ciekawostki
  3. Święta za pasem
  4. Krok w Nowy Rok

 

                     Piosenka: „Nadchodzą Święta” 

I. Nadchodzą Święta, już wszędzie biało, będziemy mieli choinkę małą.

Święta zimowe z choinką w domu, na której światła znowu zapłoną.

Ref. Przybieżeli do Betlejem pasterze, pasterze, pasterze

Grają skocznie Dzieciąteczku na lirze, na lirze. Hej!

II. Będzie Wigilia, opłatek biały, kolędowanie przez wieczór cały.

 I smaczny karpik i kluski z makiem, które będziemy zjadać ze smakiem.

III. Gdy usłyszymy dzwony kościelne, to na Pasterkę pójdziemy dzielnie.

Będziemy śpiewać piękne kolędy, śpij nasz Jezusku na sianku biedny.

 

Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne:

OBSZAR FIZYCZNY

• zapoznanie z piramidą żywienia i rozbudzanie świadomości żywieniowej dzieci, poznanie właściwych nawyków żywieniowych

• wdrażanie do właściwego zachowania się przy stole

• zachęcanie do samodzielnego podejmowania czynności porządkowych i higienicznych

• doskonalenie sprawności dłoni poprzez wykonywanie prostych prac manipulacyjnych

• zachęcanie do podejmowania zabaw plastycznych i konstrukcyjnych z wykorzystaniem różnych materiałów

• rozwijanie sprawności ruchowej poprzez organizowanie różnorodnych działań sportowych, gimnastycznych i ruchowych

OBSZAR EMOCJONALNY

• zachęcanie do wypowiadania się na temat swoich upodobań i odczuć

• tworzenie warunków do przeżywania w sposób świadomy okresu świątecznego

•  wczuwanie się w emocje innych osób

OBSZAR SPOŁECZNY

• zachęcanie do współpracy podczas zajęć i zabaw

• wdrażanie do podejmowania wspólnych działań zmierzających do zacieśniania więzi w grupie rówieśniczej

• poznawanie tradycji rodzinnych i regionalnych

OBSZAR POZNAWCZY

• doskonalenie kompetencji językowych i umiejętności poprawnego formułowania wypowiedzi

• umuzykalnianie poprzez zabawy muzyczne, muzyczno-ruchowe, zabawy ze śpiewem oraz słuchanie i śpiewanie piosenek

• stwarzanie okazji do nabywania doświadczeń matematycznych poprzez zabawy i sytuacje życia codziennego

• zapoznanie z różnymi rodzajami produktów spożywczych oraz ich właściwości

• zapoznanie z zawodem kucharza

• kształtowanie świadomości ekologicznej związanej z dokonywaniem zakupów produktów pakowanych

• zachęcanie do wypowiadania się na określone tematy

• kształtowanie słuchu muzycznego poprzez wspólny śpiew i zabawy muzyczne

• stwarzanie możliwości do poznania pojęć związanych z upływem czasu

• rozwijanie spostrzegawczości w zakresie zmysłów wzroku, słuchu i dotyku

• nabywanie doświadczeń w zakresie mierzenia długości

• zapoznanie ze sposobami odmierzania czasu

• poznanie i utrwalenie nazw dni tygodnia

• rozwijanie twórczego myślenia poprzez zabawy językowe

• stwarzanie okazji do podejmowania zabaw z liczeniem i wykorzystaniem liczebników porządkowych

• stymulowanie wrażliwości słuchowej oraz sprawności aparatu artykulacyjnego

 

 

LISTOPAD

Tematyka kompleksowa na listopad:

  1. Bezpieczni i rozważni
  2. Polska – nasza Ojczyzna
  3. Preludium deszczowe
  4. Rozpoznajemy emocje

Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne na listopad:

OBSZAR FIZYCZNY

uczestniczenie w prostych zabawach konstrukcyjnych

doskonalenie sprawności manualnej

inicjowanie zabaw konstrukcyjnych

zwracanie uwagi na zmiany w sposobie ubierania w zależności od pory roku

uczestniczenie w zabawach ruchowych i muzycznych

OBSZAR SPOŁECZNY

kształtowanie umiejętności wspólnej zabawy

przyzwyczajanie się do uważnego słuchania wypowiedzi innych

wdrażanie do przestrzegania norm i zasad dotyczących zgodnego współdziałania w grupie rówieśniczej

uczenie się, komu można podawać informacje o sobie i swojej rodzinie

uczenie się właściwego zachowania w określonych miejscach i sytuacjach oraz stosowania obowiązujących nakazów i zakazów

doskonalenie umiejętności współpracy z innymi

komunikowanie się z dziećmi i dorosłym w sposób werbalny i niewerbalny

OBSZAR EMOCJONALNY

spokojne oczekiwanie na swoją kolej w trakcie zabaw

podejmowanie prób samodzielnego radzenia sobie w trudnych sytuacjach

rozróżnianie pojęć dobra i zła

nazywanie uczuć kojarzących się z rodziną

uważne słuchanie wypowiedzi innych

rozpoznawanie i nazywanie podstawowych emocji

poznawanie sposobów radzenia sobie z trudnymi emocjami

rozpoznawanie emocji osób na zdjęciach

przedstawianie swoich emocji i uczuć poprzez udział w różnych zabawach

OBSZAR POZNAWCZY

wzbogacanie wiedzy na temat bezpieczeństwa w domu, w przedszkolu, na ulicy

rozwiązywanie zagadek

wzbogacanie słownictwa związanego z bezpieczeństwem

śpiewanie piosenki, ilustrowanie słów ruchem

zapoznanie z numerem alarmowym

uczestniczenie w scenkach dramowych

rozpoznawanie i nazywanie poszczególnych członków rodziny

obcowanie ze sztuką

rozumienie znaczenia pojęcia „czas wolny”

utrwalenie nazwy swojego miasta i adresu zamieszkania

utrwalenie świadomości bycia Polakiem

poznanie hymnu i symboli Polski

rozpoznawanie różnych domów (blok, dom jednorodzinny, kamienica)

słuchanie utworów literackich w skupieniu i z uwagą

uczestniczenie w zabawach plastycznych

przeliczanie w dostępnym zakresie

klasyfikowanie przedmiotów ze względu na różne cechy

branie udziału w eksperymentach

nazywanie kolorów jesieni i ich pochodnych

uwrażliwianie się na różne elementy muzyki

nabywanie umiejętności doboru ubrań odpowiednio do pory roku

nazywanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla jesieni

nazywanie poszczególnych części ciała

rozumienie znaczenia pojęcia „marzenia”

wypowiadanie się na temat treści wysłuchanych wierszy, opowiadań

rozwijanie mowy komunikatywnej

przeliczanie, klasyfikowanie

 

       Piosenka: „Samochody”

  1. Po ulicy, w obie strony  jadą szybko samochody,

Głośno trąbią i skręcają, Bo zielone światła mają.

 

Ref. Wolniej, proszę! Hola! Hola!         Właśnie idę do przedszkola!

 

  1. Roześmiane autobusy Wszystkim robić chcą psikusy,

Burczą, warczą i mrugają, Na wycieczkę zapraszają.

 

PAŹDZIERNIK

Tematyka kompleksowa na październik:

  1. Warzywa i owoce
  2. W naszej grupie
  3. Co nam dają drzewa?
  4. Przygotowanie do zimy

Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne na październik

OBSZAR FIZYCZNY

aktywne uczestniczenie w zabawach ruchowych

poznawanie w działaniu właściwości różnych materiałów naturalnych

doskonalenie sprawności ruchowej i manualnej

zwracanie uwagi na zmiany w sposobie ubierania w zależności od pory roku

OBSZAR EMOCJONALNY

poznawanie różnych stanów emocjonalnych, jak: radość, złość, smutek

próby odczytywania i nazywania emocji innych oraz samodzielnego ich wyrażania za pomocą mimiki, gestu i ruchu

odczuwanie piękna przyrody

wzbogacanie przedszkolnego kącika przyrody o okazy związane z aktualną porą roku

budowanie świadomości, że zwierząt nie wolno krzywdzić

spokojne oczekiwanie na swoją kolej w trakcie zabaw

OBSZAR SPOŁECZNY

kształtowanie pozytywnej samooceny i umiejętności jej wyrażania

nauka empatii w stosunku do innych osób

kształtowanie umiejętności wyrażania uczuć

stosowanie zwrotów grzecznościowych

kształtowanie umiejętności wspólnej i zgodnej zabawy

uczenie się zgodnej zabawy i wspólnego korzystania z różnych przedmiotów i materiałów

poznawanie przykładów właściwego oraz niewłaściwego zachowania oraz jego ocenianie

doskonalenie umiejętności współpracy podczas tworzenia prac zespołowych

koncentrowanie uwagi podczas zajęć z całą grupą

przyzwyczajanie się do uważnego słuchania wypowiedzi innych, przestrzegania kolejności wypowiedzi, spokojne oczekiwania na swoją kolej

kształtowanie umiejętności wspólnej zabawy i współpracy

budowanie obrazu własnego „ja”

OBSZAR POZNAWCZY

słuchanie utworów literackich

rozwijanie zdolności komunikacyjnych przez dostosowywanie wypowiedzi do sytuacji i tematyki

doskonalenie umiejętności przeliczania na konkretach

śpiewanie piosenki, ilustrowanie słów ruchem

dostrzeganie prostych układów rytmicznych podczas zabaw manipulacyjnych

utrwalanie wiedzy dotyczącej znajomości bezpiecznych zachowań w czasie zabaw w domu, przedszkolu, na placu zabaw

rozumienie potrzeby niesienia pomocy innym

rozpoznawanie i nazywanie pospolitych gatunków drzew liściastych i iglastych oraz miejsc, w których rosną

układanie historyjki obrazkowej w sposób chronologiczny

poznawanie roli i znaczenia drzew w życiu człowieka

rozpoznawanie darów natury w sposób sensoryczny

doskonalenie umiejętności przeliczania na konkretach
wzbogacanie wiedzy dotyczącej przygotowania ludzi i zwierząt do zimy
poznawanie sposobów dbania o zwierzęta domowe
podejmowanie obserwacji przyrodniczych dotyczących życia zwierząt występujących w najbliższym środowisku
doskonalenie umiejętności uczestniczenia w rozmowach na bliskie tematy
wypowiadanie się na temat treści wysłuchanych wierszy i opowiadań
śpiewanie piosenek, ilustrowanie słów ruchem
manipulowanie materiałem przyrodniczym
rozpoznawanie przedmiotów za pomocą dotyku
klasyfikowanie przedmiotów
przeliczanie elementów zbiorów

            Piosenka : „Zbieramy grzyby”

  1. Z wielkim koszem idzie jesień po lesie.

Co w tym koszu Pani jesień nam niesie?

 

Ref. Kurki, rydze i maślaki

Borowiki i kozaki,

Pozbieramy dziś.

  1. Muchomora ominiemy z daleka.
    Niech muchomor na złe muchy tu czeka

     
  2. Poszukamy żółtych kurek pod sosną,
    nad potokiem smaczne rydze nam rosną.

 

WRZESIEŃ

Tematyka kompleksowa na wrzesień:

  1. Razem w przedszkolu
  2. Zabawy z latawcem
  3. Nadchodzi jesień
  4. Ziemia pełna tajemnic

 

Zamierzenia wychowawczo - dydaktyczne

OBSZAR FIZYCZNY

doskonalenie sprawności ruchowej w czasie zabaw ruchowych, muzyczno-ruchowych oraz ćwiczeń gimnastycznych

wdrażanie do samodzielności w zakresie czynności manualnych

stwarzanie sytuacji do nabywania doświadczeń umożliwiających rozwój manualny

zapoznanie poprzez zabawę ze schematem ciała człowieka

OBSZAR EMOCJONALNY

wyraża swoje emocje w ekspresji ruchowo-muzycznej i plastycznej

uczy się wczuwać w emocje innych

OBSZAR SPOŁECZNY

kształtowanie życzliwego nastawienia do innych ludzi, poznanie zasad gościnności

zapoznanie z zasadami korzystania ze wspólnych zabawek i książek

zapoznanie z zasadami życia i funkcjonowania w grupie rówieśniczej oraz w instytucji przedszkolnej

wdrażanie do dbałości o bezpieczeństwo swoje i innych

zapoznanie z obowiązkami dyżurnego

OBSZAR POZNAWCZY

zachęcanie do podejmowania zabaw promujących czytelnictwo

rozwijanie kompetencji językowych i umiejętności poprawnego formułowania wypowiedzi na określony temat, w szczególności na podstawie utworów literackich lub ilustracji

wdrażanie do samodzielności w eksperymentowaniu i eksplorowaniu otaczającego świata

zachęcanie do podejmowania zabaw związanych z odkrywaniem swojego otoczenia

zachęcanie do swobodnej ekspresji artystycznej m.in. teatralnej, plastycznej, muzycznej, ruchowej

rozwijanie wyobraźni

poznawanie różnych figur geometrycznych ze szczególnym uwzględnieniem trójkątów

umuzykalnianie dzieci poprzez zabawy muzyczne, muzyczno-ruchowe, zabawy ze śpiewem oraz słuchanie i śpiewanie piosenek

zachęcanie do podejmowania działań plastycznych i konstrukcyjnych

poznanie budowy latawca oraz zasad jego działania

rozpoznawanie zapisu graficznego swojego imienia

odczytywanie informacji przedstawionych w formie symbolicznej

ćwiczenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów w zbiory według określonej cechy i porównywania liczebności zbiorów

 

 

 

 

 

 

 

Załączniki

Brak załączników.