Grupa JEŻYKI
CZERWIEC 2025
Tematyka kompleksowa:
- PRAWA DZIECKA
- W PODRÓŻ WYRUSZAMY
- TAJEMNICE PRZYRODY
- WAKACJE TUŻ TUŻ
- WAKACJE
Ogólne cele dydaktyczno – wychowawcze:
- systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu, zajęciach gimnastycznych/fizycznych
- wykonywanie ćwiczeń zgodnie z instrukcją słowną lub ruchową
- wykonywanie różnych prac zwiększających sprawność manualną i koordynację wzrokowo-ruchową: plastyczne, konstrukcyjne, kulinarne
- właściwie dobieranie ubrania do pory roku i warunków atmosferycznych
- udział w zabawach ruchowych, rytmicznych, muzycznych, konstrukcyjnych
- doskonalenie umiejętności tworzenia dłuższych wypowiedzi słownych poprawnych pod względem logicznym i gramatycznym
- uczestnictwo w zabawach dydaktycznych i grach utrwalających znajomość liter – litera „h”, „H”
- wzbogacanie umiejętności opisywania obrazków z dostrzeganiem przedmiotów, cech, czynności, emocji
- dostrzeganie różnych kryteriów klasyfikacyjnych dla tego samego zbioru przedmiotów
Maj
1.Święta majowe
2.Jestem Europejczykiem
3. Wiosna w pełni
4. Rodzina to skarb
Ad1.
•wymienianie symboli narodowych, wyróżnianie ich spośród symboli innych państw
•słuchanie i podejmowanie prób zespołowego śpiewania hymnu państwowego z zachowaniem właściwej postawy ciała
•znajomość sytuacji, w których jest grany hymn państwowy
•znajomość nazwisk wybitnych Polaków oraz ich dokonań
•doskonalenie umiejętności liczenia do dziesięciu na palcach oraz przedmiotach zastępczych
•poznawanie liter drukowanych, małych i wielkich, uczestnictwo w procesie alfabetyzacji – litera „f”, „F”
• wykonywanie prac plastycznych odzwierciedlających barwy narodowe, wygląd flagi, godła
Ad2.
•kształtowanie aktywnej postawy podczas zajęć: stawianie pytań, udzielanie odpowiedzi, podążanie za tokiem rozmowy
•wzbogacanie umiejętności opisywania obrazków z dostrzeganiem przedmiotów, cech, czynności, emocji
•uczestniczenie w budowaniu dłuższych wypowiedzi na temat własnych zainteresowań, opowiadanie o ciekawych zdarzeniach, obejrzanych filmach, wystawach, zgodnie z następstwem zdarzeń
•poznawanie i odtwarzanie układów tanecznych z wybranych krajów Europy oraz innych regionów świata
•wykonywanie prac plastycznych inspirowanych literaturą, zjawiskami przyrodniczymi, obserwacjami, muzyką, sztuką ludową, wyobraźnią i fantazją
•poszerzanie wiedzy i rozbudzanie zainteresowania krajami Unii Europejskiej
•porządkowanie przedmiotów według długości wzrastającej lub malejącej ze stosowaniem określeń stopniujących
•wzbogacanie doświadczenia w zakresie porównywania wagi
•określanie słowem wzajemnego położenia przedmiotów w przestrzeni z zastosowaniem pojęć dotyczących kierunku
Ad3.
•wykonywanie prac plastycznych inspirowanych literaturą, zjawiskami przyrodniczymi, obserwacjami, muzyką, sztuką ludową, wyobraźnią i fantazją
•odtwarzanie układu elementów według wzoru lub instrukcji
•zdobywanie informacji na temat roślin i zwierząt żyjących w wybranych środowiskach
•dostrzeganie pozytywnego wpływu niektórych zwierząt na środowisko
•systematyczne obserwacje, badanie okazów zgromadzonych w kąciku przyrody oraz opisywanie wrażeń, porównywanie, wyciąganie wniosków
•dostrzeganie etapów rozwoju roślin: drzew owocowych, roślin kwiatowych i cebulowych
•rozpoznawanie i nazywanie wiosennych kwiatów, drzew i krzewów
•poznawanie etapów rozwoju niektórych zwierząt (żaby, motyla, ptaka)
• poznawanie liter drukowanych małych i wielkich, uczestnictwo w procesie alfabetyzacji – litera „ł”, „Ł”
Ad4.
•wzbogacenie słownika czynnego i biernego związanego z daną tematyką
•doskonalenie umiejętności liczenia w zakresie „10”
•rozwijanie orientacji przestrzennej, poprawne stosowanie określeń „w prawo”, „w lewo”, „do przodu”, „do tyłu”
•doskonalenie umiejętności wypowiadania się pełnym zdaniem, po kolei i nieprzeszkadzania innym podczas wypowiedzi
•rozwijanie zainteresowania historią własnej rodziny
•tworzenie drzewa genealogicznego, poznanie stopni pokrewieństwa między członkami rodziny
• zachęcanie do estetycznego wykonywania prac plastycznych, zwracanie uwagi na planowanie rysunku na całej powierzchni kartki, sprzątanie po skończonej pracy
• wdrażanie do wypowiada się w sposób zrozumiały i poprawny pod względem gramatycznym i fleksyjnym
•udział w zabawach kształtujących umiejętność rozpoznawania liter, zachęcających do odczytywania sylab, krótkich wyrazów
"Mamo, kocham Cię tak bardzo"
KWIECIEŃ 2025
TEMATYKA KOMPLEKSOWA:
- SZTUKA WOKÓŁ NAS
- MIESZKAŃCY DOMU I ZAGRODY
- WIELKANOCNY CZAS
- EKOLOGIA NA CO DZIEŃ
- KSIĄŻKA SKARBNICĄ WIEDZY
Ogólne cele dydaktyczno – wychowawcze:
- uczestniczenie w organizowanych zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu oraz w trakcie zajęć gimnastycznych
- utrwalenie zasad bezpieczeństwa dotyczących przebywania blisko akwenów wodnych
- rozwijanie sprawności rąk i kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej
- wdrażanie do wykonywania prac zwiększających sprawność manualną
- doskonalenie małej motoryki poprzez stosowanie różnych chwytów przy pracach plastycznych i konstrukcyjnych
- dbanie o higienę oraz dostrzeganie zagrożenia wynikającego z jej nieprzestrzegania
- prawidłowe i bezpieczne posługiwanie się narzędziami i przyborami plastycznymi
- odróżnianie emocji, nazywanie ich i rozumienie, że każdy ma prawo do ich odczuwania
- dostrzeganie, co jest dobre, a co złe oraz wyrażanie opinii i ocen
- empatia, tolerancja i wrażliwość na krzywdę innych, chętne współdziałanie z innymi
- odróżnianie elementów świata fikcji od realnej rzeczywistości
- wypowiadanie się w sposób zrozumiały z zachowaniem następstwa czasu, poprawnie pod względem gramatycznym i fleksyjnym
- znajomość procesu powstawania książki oraz dzielenie książek na dostępne kategorie
- szanowanie książek i odkładanie ich na miejsce po przeczytaniu
- znajomość biblioteki i przestrzeganie obowiązujących w niej zasad
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter (g, G, j, J oraz a, A, o, O, t, T, m, M, e, E, l, L, i, I, d, D,
k, K, u, U, r, R, p, P, s, S, b, B, n, N, w, W, z, Z, c, C, y)
- dokonywanie analizy i syntezy sylabowej wyrazów
- rozróżnianie kierunków w przestrzeni
- doskonalenie umiejętności posługiwania się w dostępnym zakresie liczebnikami porządkowymi i dostrzeganie ich znaczenia
- dostrzeganie wpływu działalności człowieka na przyrodę – zanieczyszczenie powietrza, wody i gleby, odpady,
zmiany klimatyczne – na podstawie informacji z literatury, spotkań z ekspertami, spacerów i wycieczek, filmów edukacyjnych, zdjęć
- doskonalenie kompetencji i intuicji matematycznych (klasyfikacja, przeliczanie, mierzenie objętości)
- doskonalenie analizy i syntezy słuchowej wyrazów niezbędnej do nauki czytania
- rozwijanie zainteresowań tradycjami wielkanocnymi
- doskonalenie umiejętności liczenia na miarę możliwości dziecka
- wzbogacenie słownika czynnego i biernego związanego z tematyką świąteczną
- wzbogacanie wiedzy na temat zwierząt domowych i hodowlanych
- dostrzeganie postępu technicznego w gospodarstwie rolnym
- porównywanie długości „na oko” i przez przykładanie przedmiotów, używanie określeń: „dłuższy”, „krótszy”
- porządkowanie przedmiotów według długości wzrastającej lub malejącej
- rozumienie znaczenia miar w życiu człowieka
- rozumienie, że wynik liczenia nie zależy od układu elementów i kolejności liczenia
- liczenie i odzwierciedlanie liczby elementów na palcach lub na zbiorach zastępczych
- dostrzeganie znaczenia cyfr i numeracji cyfrowej w życiu codziennym
- znajomość i stosowanie zapisu cyfrowego od „0” do „10”
- rozumienie wpływu zanieczyszczenia środowiska na funkcjonowanie ludzi, zwierząt i roślin
- dbanie o sprawność fizyczną przez rozwijanie różnorodnych umiejętności
- zwracanie się o pomoc w sytuacjach trudnych emocjonalnie
- rozwijanie wyobraźni poprzez kontakt z wytworami sztuki, dostrzeganie jej piękna oraz rodzajów, uczenie należnego im szacunku
- rozwijanie uzdolnień i zainteresowań artystycznych oraz wrodzonych możliwości twórczych
- utrwalenie nazw kolorów podstawowych oraz pochodnych
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się pełnym zdaniem, po kolei i nieprzeszkadzania innym
- rozwijanie zainteresowań muzyką klasyczną, próby tworzenia akompaniamentu do znanych utworów
PIOSENKI:
“Idzie Śmigus”
1. Idzie Śmigus przez podworko,
w mokrych butach człapie
i w uśmiechu złotym słońca
wszystko wokoł chlapie.
Kogut stoi już na płocie,
pieje, pierś wypina,
a nasz Śmigus śmignął w locie:
plusk! – mokra ptaszyna!
Ref. Śmigus-Dyngus rok za rokiem,
idzie rownym, mokrym krokiem
i w wiosenny, ciepły czas
chlapie wodą nas!
2. A na łące trawkę skubią
dwie owieczki młode,
chlusnął Śmigus, owce beczą:
– „Wypraszamy sobie!”
Kot szykuje się do skoku,
przeciw myszkom knuje,
Śmigus-Dyngus z błyskiem w oku
plusk! – w kota celuje!
Ref. Śmigus-Dyngus rok za rokiem...
“W kurniku!”
1. Kogut zapiał: kukuryku!
Tyle kurek jest w kurniku;
wszystkie ładnie poprosimy
i operę urządzimy.
Ref.: Ko, ko, ko, kukuryku!
To opera jest w kurniku!
2. Kogut zapiał: kukuryku!
Tyle kaczek jest w kurniku;
wszystkie ładnie poprosimy
i operę urządzimy.
Ref.: Kwa, kwa, kwa, kukuryku!
To opera jest w kurniku!
3. Kogut zapiał: kukuryku!
Tyle gąsek jest w kurniku;
wszystkie ładnie poprosimy
i operę urządzimy.
Ref.: Gę, gę, gę, kukuryku!
To opera jest w kurniku!
4. Małe pieski z boku stały,
też zaśpiewać z nimi chciały;
podskoczyły, zaszczekały,
przestraszyły kurnik cały.
Ref.: Ko, ko, ko, kwa, kwa, kwa,
gę, gę, gę, hau, hau, hau,
kukuryku!
I już pusto jest w kurniku!
Marzec
1.Zdrowy jak ryba
2.Świat się zmienia
3. Wiosno, gdzie jesteś?
4.Morskie przygody
Ad1.
•systematyczność w zakresie czynności higienicznych oraz powtarzalność w określonych sytuacjach
•dbałość o higienę oraz dostrzeganie zagrożenia wynikającego z jej nieprzestrzegania
•formułowanie wypowiedzi, przestrzeganie konsekwencji i zgodności czasu
•aktywna postawa podczas zajęć: stawianie pytań, udzielanie odpowiedzi, podążanie za tokiem rozmowy
•porządkowanie elementów historyjki obrazkowej zgodnie z ciągiem przyczynowo-skutkowym
•tworzenie i odczytywanie szyfrów według przyjętego kodu przyporządkowującego litery i cyfry do znaków
•stosowanie klasyfikacji dla porządkowania przedmiotów w otaczającej przestrzeni
•prowadzenie obserwacji, doświadczeń i eksperymentów zmierzających do dostrzegania skutków wykonywanych czynności
• ustalanie równoliczności przez przeliczanie, ustawianie w pary i inne formy wzajemnego przyporządkowania
• porządkowanie zbiorów przedmiotów według wzrastającej i malejącej liczebności w dostępnym zakresie
• stosowanie cyfr od „0” do „9”, dostrzeganie znaczenia cyfr i numeracji cyfrowej w życiu codziennym
Ad2.
• zainteresowanie osiągnięciami w dziedzinie wynalazków
•przestrzeganie zasad zachowania zapewniających porządek i bezpieczeństwo, dostrzeganie ewentualnych zagrożeń, nieprawidłowego zachowania innych
•pod pełną kontrolą dorosłych i w ograniczonym zakresie korzystanie z internetu i gier komputerowych
•poznawanie liter drukowanych małych i wielkich, litera „z”, „Z”
•doskonalenie umiejętności prowadzenia dyskusji z przestrzeganiem zasady wzajemnego słuchania i argumentowania wyrażanych opinii i ocen
•uczestnictwo w budowaniu dłuższych wypowiedzi na temat własnych zainteresowań, opowiadanie o ciekawych zdarzeniach, obejrzanych filmach, wystawach
•rozwijanie kreatywności i wyobraźni przez łączenie technik plastycznych
•doskonalenie umiejętności zespołowego wykonywania prac plastycznych, plakatów
•sprawne klasyfikowanie przedmiotów, obrazków ze względu na cechy jakościowe
•racjonalne gospodarowanie materiałami
• określanie wyników dodawania lub odejmowania z pomocą palców zastępujących przedmioty
Ad3.
• zainteresowanie obserwowanymi zjawiskami przyrodniczymi, rozumienie znaczenia przyrody dla człowieka jako miejsca wypoczynku i relaksu
•właściwe dobieranie ubrania do pory roku i warunków atmosferycznych
•wykazywanie zainteresowania poznawaniem liter – litera „c”, „C”
•kształtowanie aktywnej postawy podczas zajęć: stawianie pytań, udzielanie odpowiedzi
•wykonywanie prac plastycznych inspirowanych literaturą, zjawiskami przyrodniczymi, obserwacjami, muzyką, sztuką ludową, wyobraźnią i fantazją
•prowadzenie obserwacji, doświadczeń i eksperymentów zmierzających do dostrzegania skutków wykonywanych czynności
•doskonalenie umiejętności ustalania równoliczności przez przeliczanie, ustawianie w pary i inne formy
•prowadzenie kalendarza pogody z zaznaczeniem pory roku, nazwy miesiąca i dnia tygodnia
•dostrzeganie następstwa: pór roku, dni tygodnia, pór dnia, posługiwanie się pojęciami dotyczącymi czasu
•utrwalanie i wzbogacanie słownictwa służącego do opisywania warunków pogodowych
•zwracanie uwagi na wpływ obserwowanych zjawisk na odczucia, np. temperatura poniżej zera – jest nam zimno
• doskonalenie umiejętności nazywania i rozpoznawania roślin na podstawie cech charakterystycznych
Ad4.
•poszerzanie wiedzy z zakresu akwenów wodnych, flory i fauny mórz i oceanów
•wdrażanie do tworzenia krótkich opowiadań ze zwróceniem uwagi na ich poprawność fleksyjną
•doskonalenie umiejętności analizy i syntezy sylabowej wyrazów, wyróżnianie głosek w nagłosie
•poszerzanie wiadomości na temat stanu skupienia wody: zamarzanie, topnienie, skraplanie, parowanie
•rozumienie wpływu zanieczyszczenia środowiska na funkcjonowanie ludzi, zwierząt i roślin
•prowadzenie obserwacji, doświadczeń i eksperymentów zmierzających do dostrzegania skutków wykonywanych czynności
•wykonywanie zadań zgodnie z pokazanym sposobem lub instrukcją słowną
• wdrażanie do posługiwania się liczebnikami porządkowymi podczas liczenia
• doskonalenie umiejętności posługiwania się pojęciami dotyczącymi kierunku w przestrzeni z własnego punktu widzenia, ale i z punktu widzenia innej osoby: „w prawo”, „w lewo”, „do tyłu”, „do przodu”
Wiosna w błękitnej sukience
Wiosna w błękitnej sukience
bierze krokusy na ręce.
Wykąpie je w rosie świeżej
i w nowe płatki ubierze.
ref: Wiosna buja w obłokach,
wiosna płynie wysoko,
wiosna chodzi po drzewach,
wiosna piosenki śpiewa.
Potem z rozwianym warkoczem
niebem powoli gdzieś kroczy.
Wysyła promyki słońca
i wiersze pisze bez końca.
ref: Wiosna buja w obłokach…
Nocą się skrada z kotami,
chodzi własnymi drogami.
A teraz śpi już na sośnie
i nie wie, że sosna rośnie.
ref: Wiosna buja w obłokach…
LUTY
TEMATYKA KOMPLEKSOWA:
- NOWY ROK TUŻ, TUŻ…
- W KARNAWALE
- MROŹNE KRAINY
- PŁYNIE WISŁA, PŁYNIE…
Ogólne cele dydaktyczno - wychowawcze:
- ćwiczenie percepcji wzrokowo-ruchowej
- rozpoznawanie różnych emocji
- współpraca z rówieśnikami
- poszerzenie wiedzy na temat rodzajów zegarków
- określanie czynności wykonywanych w różnych częściach dnia: rano, w południe, wieczorem
- rozmawianie na temat czasu, rozumienie, że nie można go zatrzymać ani cofnąć
- rozumienie pojęć: „wczoraj”, „dziś”, „jutro”
- utrwalanie nazw pór roku
- poznawanie nazw miesięcy w odpowiedniej kolejności
- szacunek dla emocji swoich i innych osób
- przedstawianie emocji z wykorzystaniem charakterystycznych dla dzieci form wyrazu
- interpretowanie ruchem słyszanych dźwięków
- prawidłowe reagowanie ruchem na tempo i dynamikę utworu
- obdarzanie uwagą innych osób
zapoznanie z obrazem graficznym liter „b” i „B”
- doskonalenie umiejętności porównania wielkości przedmiotów i tworzenia odpowiednich zbiorów
- wdrażanie do zdobywania wiedzy na temat tradycji i zwyczajów karnawałowych innych krajów
- poznanie zapisu liczby „0”
- doskonalenie analizy i syntezy słuchowej wyrazów, niezbędnej do nauki czytania
- poszerzanie wiedzy na temat strojów ludowych pochodzących z różnych części Polski
- rozwijanie pojęć matematycznych: „większy”, „mniejszy”, „najmniejszy”, „największy”
- poznanie utworu „Krakowiak”, próby odtworzenia układu tanecznego
- przestrzeganie zasad zachowania zapewniających porządek i bezpieczeństwo, dostrzeganie ewentualnych zagrożeń i nieprawidłowego zachowania innych
- wykonywanie prac plastycznych z papieru, zwracanie uwagi na precyzyjne składanie, zaginanie
- wykazywanie się sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową
- kształtowanie umiejętności postrzegania własnej osoby, rozumienia roli i wiążących się z nią zadań jako członka narodu (Polka i Polak)
- kształtowanie świadomości narodowej i poczucia dumy z faktu bycia Polakiem
- wykazywanie zainteresowania poznawaniem historii naszego kraju i postaci historycznych
- kultywowanie zwyczajów i tradycji regionalnych
- dostrzeganie wpływu działalności człowieka na przyrodę – zanieczyszczenie powietrza, wody i gleby, odpady, zmiany klimatyczne
- wykazywanie tolerancji i życzliwości wobec odrębności narodowych, odmienności w wyglądzie lub sprawności różnych ludzi
- analiza i synteza prostych fonetycznie słów, kształtowanie umiejętności analizy i syntezy głoskowej wyrazów
- zapoznanie się ze znakiem graficznym liter „n”, „N”, wykazywanie zainteresowania czytaniem oraz poznawaniem liter
- poszerzanie zakresu liczenia liczebnikami głównymi oraz poznawanie i stosowanie zapisu cyfrowego liczb od „0” do „8”
- doskonalenie umiejętności ustalania równoliczności przez przeliczanie, ustawianie w pary i inne formy wzajemnego przyporządkowania, np. graficzne łączenie liniami
- odróżnianie elementów świata fikcji od realnej rzeczywistości
- śpiewanie piosenki i uczestnictwo w zabawach ruchowo-tanecznych opartych na tradycji ludowej
- rozpoznawanie i nazywanie wybranych regionów naszego kraju, dostrzeganie cech charakterystycznych
- poszerzanie wiedzy na temat stolicy naszego kraju: rozumienie pojęcia „stolica”, rozpoznawanie herbu, znajomość legendy i elementów historii
- kształtowanie podstawowej orientacji na mapie Polski ze szczególnym zwróceniem uwagi na wskazywanie własnej miejscowości, stolicy kraju, najważniejszych rzek, charakterystycznych regionów z ich symbolami oraz wskazywanie granic, w tym wybrzeża Morza Bałtyckiego
- rozumienie konieczności szanowania symboli narodowych
- doskonalenie umiejętności posługiwania się w dostępnym zakresie liczebnikami porządkowymi
- określanie wyników dodawania lub odejmowania z pomocą palców zastępujących przedmioty
- znajomość i stosowanie cyfr oznaczających liczby od „0” do „8”
„Zegary” |
aż się zasłuchał cały dom, bo sto zegarów naraz tyka, a jeden bije bim, bam, bom! Ref.: Cyk! Cyk! Cyk! Cyk! Cyk! Cyk! Bim, bam, bom! x2
aż stare części drgnęły w nim i o to zegar gra piosenkę, starą melodię: rym, cym, cym. Ref.: Cyk! Cyk! Cyk! Cyk! Cyk! Cyk! Rym, cym, cym! x2 |
„Bal baloników” |
Niebieski w kropki złote Nie umiał wcale latać Choć wielką miał ochotę
Noc tańca i muzyki Tej nocy sam karnawał Sprzedawał baloniki
Na srebrnych cienkich sznurkach Fruwały i tańczyły Leciutko niby piórka
Walczyka w takt muzyki Wirują nad głowami Wesołe baloniki |
STYCZEŃ
tematyka kompleksowa:
tydzień 1. W świecie teatru
tydzień 2. Kosmiczne podróże
tydzień 3. Zimowe szaleństwo
tydzień 4. Babcia i dziadek to skarb
tydzień 5. Zawodowe plany
Zamierzenia wychowawczo- dydaktyczne:
1.
•poszerzanie aktywności twórczej przez tworzenie scenerii, pacynek
•rozwijanie wiedzy o teatrze
•poznanie obrazu graficznego litery „y”
•poszerzanie umiejętności językowych
•wcielanie się w role, wzbogacanie dzieci o przeżycia w związku z odgrywanymi scenkami
•rozwijanie pamięci i myślenia dzięki zabawom
2.
wykorzystywanie zjawisk fizycznych do zabaw konstrukcyjnych, np. siły wydobywającego się z balonu powietrza w modelu rakiety
•odróżnianie elementów świata fikcji od realnej rzeczywistości
•dokonywanie pomiaru odległości, szacowanie odległości
•posługiwanie się pojęciami dotyczącymi kierunku w przestrzeni z własnego punktu widzenia, ale i z punktu widzenia innej osoby: „w prawo”, „w lewo”, „do tyłu”, „do przodu”
•doskonalenie umiejętności szacowania liczby przedmiotów w wyodrębnionym zbiorze, stosowanie określeń: „mniej”, „więcej”, „tyle samo”
•doskonalenie umiejętności posługiwania się w dostępnym zakresie liczebnikami porządkowymi i dostrzeganie ich znaczenia, poznawanie cyfr od „1” do „8”
•interesowanie się literą „p”
•samodzielne przytaczanie słów rozpoczynających się głoską ,,p”.
3.
• dostrzeganie związków przyczynowo - skutkowych, prawidłowości podczas przeprowadzania doświadczeń i eksperymentów badających właściwości materiałów, zjawiska fizyczne
• wzbogacanie umiejętności opisywania obrazków z dostrzeganiem przedmiotów, cech, czynności, emocji
• szukanie rymów i tworzenie krótkich rymowanek
• wykonywanie prac plastycznych inspirowanych literaturą, zjawiskami przyrodniczymi, wyobraźnią
• porównywanie długości, używanie określeń: „dłuższy”, „krótszy”, przechodzenie do bardziej precyzyjnych sposobów porównywania długości
4.
•odczuwanie empatii oraz chęć udzielenia wsparcia osobom słabszym i potrzebującym pomocy; odczuwanie satysfakcji z faktu dzielenia się lub obdarowywania innych
•zwracanie uwagi na różnice i podobieństwa między ludźmi w bliższym i dalszym otoczeniu
•wykazywanie zainteresowania historią własnej rodziny
•dostrzeganie wyjątkowości własnej rodziny, chęć kultywowania jej tradycji, zainteresowań oraz pasji
•utrwalanie kształtu liter przez różnorodne działania: plastyczne, graficzne, konstrukcyjne, ruchowe
•poznawanie liter drukowanych – małych i wielkich, uczestniczenie w procesie alfabetyzacji, wykazywanie motywacji i zainteresowania czytaniem oraz poznawaniem liter
5.
•doskonalenie umiejętności wyrażania trafnych ocen odnoszących się do wartości drugiego człowieka, niezależnie od jego statusu materialnego, wyglądu czy sprawności
•dostrzeganie uniwersalnych wartości, ważnych w odniesieniu do siebie i innych, takich jak: dobro, prawda, sprawiedliwość, uczciwość, odwaga, zdolność do poświęceń
•słuchanie utworów literatury dla dzieci, bajek, baśni, legend, wypowiadanie się na temat
•kształtowanie aktywnej postawy podczas zajęć: stawianie pytania, udzielanie odpowiedzi, podążanie za tokiem rozmowy
•wykonywanie prac plastycznych inspirowanych literaturą, zjawiskami przyrodniczymi, obserwacjami, sztuką ludową, wyobraźnią i fantazją
•stosowanie cyfr od „1” do „8”
•porównywanie długości, używanie określeń: „dłuższy”, „krótszy”
• próby korzystania z bardziej precyzyjnych sposobów porównywania długości
ZABAWY NA ŚNIEGU
Zima zima zima woła nas!
Na zabawy w śniegu przyszedł czas!
Zima zima zima – pada śnieg!
Do zabawy szybko przyłącz się.
Śnieżek z nieba leci – tapu tapu tap!
A Ty płatek śniegu łap, łap, łap, łap, łap!
Po śniegu chodzimy – tupu tupu tup!
Lepię śnieżne kulki – i rzucam bum bum bum!
Śnieżek z nieba leci – tapu tapu tap!
A Ty płatek śniegu łap, łap, łap, łap, łap!
Po śniegu chodzimy tupu tupu tup!
Na saneczki już siadamy i pędzimy w dół
GRUDZIEŃ
TEMATYKA KOMPLEKSOWA:
- SPOTKANIE Z GÓRNIKIEM I ŚWIĘTYM MIKOŁAJEM
- KULINARNE WYZWANIA
- ŚWIĄTECZNY CZAS
- W ŚWIĄTECZNYM NASTROJU
Ogólne cele dydaktyczno - wychowawcze:
- śpiewanie łatwych piosenek ludowych i świątecznych oraz eksperymentowanie ruchem
- wypowiadanie się na temat zawodu górnika oraz kucharza
- poznanie właściwości fizyczne węgla kamiennego oraz jego zastosowania
- rozumienie znaczenia dbałości o higienę oraz dostrzeganie zagrożenia wynikającego z jej nieprzestrzegania; uświadomienie, że wiele chorób przenosi się przez brudne ręce
- umiejętność prawidłowego i estetycznego nakrywania do stołu (rozkładanie talerzy, kubków, serwetek, prawidłowe układanie sztućców)
- uczestniczenie w zajęciach kulinarnych i przestrzeganie zasad higieny i bezpieczeństwa (wykonywanie masła)
- systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych oraz zajęciach gimnastycznych
- radzenie sobie w trudnych sytuacjach życiowych i przewidywanie skutków swojego zachowania
- doskonalenie umiejętności szacowania liczby przedmiotów w wyodrębnionym zbiorze, stosowanie określeń: „mniej”, „więcej”, „tyle samo”
- poznawanie i stosowanie cyfr oznaczających liczby od 1 do 6, tworzenie zbiorów o liczebności określonej wypowiedzianą liczbą lub pokazaną cyfrą
- przestrzeganie zasad kulturalnego zachowania przy stole i budowanie miłej atmosfery
- wykonywanie prac plastyczno-technicznych z papieru, zwracanie uwagi na precyzyjne składanie, zaginanie
- nabywanie wzorców pięknej polszczyzny przez słuchanie utworów literackich, naukę wierszy na pamięć, udział w inscenizacjach
- odtwarzanie rytmów poprzez różne formy reprezentacji zgodnie z podanym wzorem
- rozwijanie umiejętności w zakresie porównywania długości
- poszerzanie wiedzy na temat tradycji świątecznych ze szczególnym zwróceniem uwagi na zwyczaje rodzinne i regionalne
- wykonywanie prac plastycznych zgodnie z tematem oraz wg instrukcji nauczyciela
PIOSENKI:
„MIKOŁAJOWE SANIE”
- Jadą sanie z Mikołajem dzyń dzyń dzyń
Co prezenty dziś rozdaje dzyń dzyń dzyń
Ref.: Ma on lalki, samochody, gry i misie, ciepłe lody
czekoladki, sok z malinek dla chłopczyków i dziewczynek
- Jadą sanie hen przez pola dzyń dzyń dzyń
aż dojedzie do przedszkola dzyń dzyń dzyń
- Zajechały pod przedszkole dzyń dzyń dzyń
Już Mikołaj bierze worek dzyń dzyń dzyń
„KOLĘDUJEMY”
- Aniołek maleńki jak wróbelek
Przyfrunął do szopy do Betlejem
Zapalił na niebie wielką gwiazdę
aż noc się zrobiła jak dzień jasna!
Ref.: Kolęda na niebie
kolęda na ziemi, kolęda
Kolęda na niebie
Kolęda na ziemi dla Ciebie kolędujemy
- Zaśpiewał głosikiem jak dzwoneczek
że w szopie na sianie leży dziecię
kto widział te cuda nad cudami
że Bóg choć maleńki będzie z nami
- Przybiegli pasterze i zwierzęta
Kólowie przynieśli już prezenty
I dla Ciebie zaprasza do Betlejem
Aniołek maleńki jak wróbelek
LISTOPAD
tematyka kompleksowa:
tydzień 1. Kraina bezpieczeństwa c.d.
tydzień 2. Polska naszym domem
tydzień 3. Deszczowa muzyka
tydzień 4. W świecie emocji
Zamierzenia wychowawczo- dydaktyczne:
1
• wskazywanie sytuacji, w których dziecko czuje się bezpiecznie
• znajomość zasad bezpieczeństwa
• znajomość numerów alarmowych i rozpoznawanie sytuacji, w których dziecko powinno je zastosować
• znajomość zawodów związanych z bezpieczeństwem i dostrzeganie ich roli
• znajomość wybranych zasad ruchu drogowego, stosowanie przyjętych zasad bezpieczeństwa
• doskonalenie umiejętności odczytywania wybranych symboli i znaków wykorzystywanych w ruchu drogowym
• doskonalenie analizy i syntezy słuchowej wyrazów
• utrwalanie znajomości swojego adresu, świadomość, w jakich sytuacjach i komu takie informacje można podawać
2
• kształtowanie podstawowej orientacji na mapie Polski ze szczególnym zwróceniem uwagi na wskazywanie własnej miejscowości, stolicy kraju, najważniejszych rzek, charakterystycznych regionów z ich symbolami oraz wskazywaniem granic, w tym wybrzeża Morza Bałtyckiego
• rozpoznawanie flagi, godła i barw narodowych (godło jako stały element wystroju sali, flagi wywieszane z okazji świąt narodowych w przedszkolu, symbole narodowe na strojach sportowców, samochodach, wyrobach o charakterze pamiątek narodowych)
• wykonywanie prac plastycznych odzwierciedlających barwy narodowe i wygląd flagi, godła
• słuchanie i podejmowanie prób zespołowego śpiewania hymnu państwowego z zachowaniem właściwej postawy ciała, świadomość sytuacji, w których jest grany hymn państwowy
• rozumienie konieczności szanowania symboli narodowych
• posługiwanie się pojęciami dotyczącymi kierunku w przestrzeni z własnego punktu widzenia, ale i z punktu widzenia innej osoby: w prawo, w lewo, do tyłu, do przodu (chodzenie pod dyktando)
• rozumienie i posługiwanie się symbolami graficznymi oznaczającymi kierunek
3
•rozumienie, jak działa termometr
• rozpoznawanie i rozróżnianie dźwięków wody
• przeliczanie i porównywanie symboli pogodowych
• tworzenie zbiorów
• wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
• rozpoznawanie rodzajów deszczu (kapuśniaczek, ulewa, burza)
• poznanie obrazu graficznego głoski „k” oraz „K”
• zrozumienie właściwości wody, jej stanów skupienia podczas doświadczeń
• poznanie obrazu graficznego liczby „5”
• zrozumienie obiegu wody w przyrodzie
4
•ilustrowanie zdarzeń, pojęć i zjawisk oraz wyrażanie emocji poprzez różnorodne formy ekspresji: plastyczną, techniczną, muzyczną
• wykazywanie otwartości i gotowości do porozumienia się z innymi z wykorzystaniem różnych form komunikacji oraz nauka alternatywnych sposobów komunikacji
• doskonalenie umiejętności posługiwania się gestem, mimiką, ruchem w celu wyrażenia określonych treści i odczuwanych przez postać emocji
• wyrażanie swoich emocji i rozumienie świata za pomocą komunikatów werbalnych i pozawerbalnych (tańca, intencjonalnego ruchu, gestów, impresji plastycznych, technicznych, teatralnych, mimicznych, konstrukcji i modeli)
• przeliczanie i klasyfikowanie ze względu na rozmiar
• uczestnictwo w zabawach dydaktycznych i grach utrwalających znajomość liter „u”, „U”
Przepisowy ruch drogowy
I. Od obuwia aż do głowy
Cały jestem odblaskowy.
Więc na luzie jeżdżę, chodzę.
Wszyscy widzą mnie na drodze
I taksówki i tramwaje,
Gdy ulicy idę skrajem,
I pośpieszne autobusy,
Gdy przez jezdnię daję susy.
Teraz jesteśmy bardzo na topie Pierwsi na świecie Pierwsi w Europie.
Ref.: Przepisowy ruch drogowy i pieszy.
Własne zdrowie zawsze w głowie mam.
Każdy przepis taki mały a cieszy
I ratuje czasem życie nam
na,na,na,na,na,na,na,na
II. Mam swój fotel w samochodzie.
Co jest bardzo teraz w modzie.
Sam zapinam niczym szelki
Pasy na wypadek wszelki.
Na rowerze prócz odblasku
Nawyk mam jeżdżenia w kasku.
Deska, wrotki, hulajnoga.
Już bezpieczna każda droga.
Teraz jesteśmy bardzo na topie Pierwsi na świecie Pierwsi w Europie
Ref.: Przepisowy ruch drogowy i pieszy.
Własne zdrowie zawsze w głowie mam.
Każdy przepis taki mały a cieszy
I ratuje czasem życie nam. bis x2
„Jesień pędzlem malowała”
- W parku dziś wesoło jest i kolorowo
Bo już Pani jesień ozdobiła świat
Lecą nam na głowę liście kolorowe Kasztanowy z drzewa pada grad
To jesień pędzlem malowała Złote farby od lata dostała…
Ref: W deszczu je mieszała
Wiatrem je suszyła
Z mgłą je rozwiesiła!
2. W sadzie dziś wesoło jest i kolorowo
Bo już pani Jesień ozdobiła świat
Mienią się jabłuszka żółte i czerwone
Fioletowe śliwki zbierać czas
To jesień pędzlem malowała
Złote farby od lata dostała…
Ref: W deszczu je mieszała
Wiatrem je suszyła
Z mgłą je rozwiesiła!
3.W lesie dziś wesoło jest i kolorowo
Bo już pani jesień ozdobiła świat
Wszędzie rosną grzyby smaczne i pachnące
Wiewióreczki skaczą tu i tam….
To jesień pędzlem malowała
Złote farby od lata dostała….
PAŹDZIERNIK
TEMATYKA KOMPLEKSOWA:
- ZACZAROWANA JESIEŃ
- JAK DOBRZE BYĆ RAZEM
- W KORONACH DRZEW
- JESIENNE KOŁYSANKI
- KRAINA BEZPIECZEŃSTWA
Ogólne cele dydaktyczno - wychowawcze:
- uczestniczenie w zabawach ruchowych oraz gimnastycznych
- doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej
- doskonalenie małej motoryki
- współpraca oraz szanowanie emocji swoich i innych
- rozróżnianie emocji przyjemnych i nieprzyjemnych i radzenie sobie z nimi
- stosowanie zasad bezpieczeństwa podczas zajęć, wspólnej zabawy, wyjść - na spacerach, w ogrodzie przedszkolnym
- znajomość znaczenia pojęcia ,,para”
- wzbogacanie wiedzy na temat warzyw i owoców oraz rozpoznawanie i określanie ich smaków
- wzbudzenie zainteresowania literami „e”, „E”, „m”, „l”, „L”, „i”, „I”
- przeliczanie i wzbudzenie zainteresowania liczbą „2” i „3”
- uważne słuchanie tekstów literackich i analizowanie ich treści
- wypowiadanie się na interesujące tematy i/lub budowanie poprawnych wypowiedzi słownych
- dostrzega zmiany zachodzące w przyrodzie i zjawiska charakterystyczne dla jesieni
- rozwijanie pamięci i myślenia
- doskonalenie analizy i syntezy sylabowej
- kształtowanie kompetencji matematycznych w zakresie klasyfikacji, przeliczania elementów, odtwarzania układów przedmiotów i wychwytywania rytmów
- eksperymentowanie rytmem i dźwiękiem
PIOSENKI:
“Deszczowy Dzień”
- To się jesienią przytrafić może:
Ref. Pada, pada, deszczyk pada
kap, kap, kapu, kap!
Mokry kasztan z drzewa spada:
stuk, puk, klap! x2
- Ptakom na drzewach przemokły piórka,
z dziupli wygląda smutna wiewiórka,
lisek ogonem wyciera nos,
razem wzdychają: „Cóż, taki los…” - I tylko grzybek kropelki łapie,
cieszy się z tego, że deszczyk kapie,
słucha jak szumi jesienny las,
i szybko rośnie przez cały czas.
”Jarzynowy Wóz”
Ref. Tur, tur, tur, tur,
tur, tur, tur, tur,
tur, tur, tur, tur, tur.
Jechał, jechał wóz,
smaczne rzeczy wiózł.
Tur, tur, tur, turkotał,
smaczne rzeczy wiózł.
- Tu marchew czerwona,
kapusta zielona,
rzodkiewek różowe kuleczki,
w złocistym kolorze słonecznik.
- Tu strąki fasoli
i bobu do woli,
szpinaku zielona tam góra
i burak pąsowy jak burak.
WRZESIEŃ
tematyka kompleksowa:
tydzień 1. Znowu razem
tydzień 2. Z latawcem w przedszkolu
tydzień 3. Żegnamy lato
tydzień 4. Ziemia- nasza planeta
Zamierzenia wychowawczo- dydaktyczne.
1- Aklimatyzowanie nowych dzieci do warunków przedszkola.
-Przypomnienie o przestrzeganiu ustalonych zasad.
- Doskonalenie umiejętności współżycia w grupie.
- Wdrażanie do uważnego słuchania wypowiedzi innych.
2- Wzbogacenie słownictwa związanego z tematyką.
-Wzbudzenie pozytywnych emocji podczas badania i odkrywania świata.
-Doskonalenie sprawności grafomotorycznej.
-Wzbudzenie zainteresowania literami.
3-Uwrażliwienie dzieci na piękno wakacyjnych krajobrazów.
-Wzbogacenie wiedzy na temat pisania listów.
-Eksperymentowanie z rytmem.
-Rozwijanie umiejętności tworzenia zbiorów.
-Wskazywanie zjawisk przyrodniczych związanych z odejściem lata.
4-Dostrzeganie problemów ekologicznych naszej planety.
-Wykonywanie instrumentów muzycznych z recyklingu.
-Wzbogacenie wiedzy na temat życia pradawnych ludzi.
-Wzbogacenie zainteresowania mapą podczas zabaw.
Jeże- zabawa paluszkowa
Po sadzie, po sadzie spacerują jeże
Jeden jeż, drugi jeż. Tupta, tupta mały zwierz x2
Po parku, po parku spacerują jeże
Jeden jeż, drugi jeż. Tupta, tupta mały zwierz x2
Zmęczyły się jeże po długim spacerze
Tupnęły, ziewnęły i zasnęły.
Budzimy jeże (ale tak by się nie przestraszyły)
Po lesie, po lesie spacerują jeże
Jeden jeż, drugi jeż. Tupta, tupta mały zwierz x2
Po plaży, po plaży spacerują jeże
Jeden jeż, drugi jeż. Tupta, tupta mały zwierz x2
Zmęczyły się jeże po długim spacerze
Tupnęły, ziewnęły i zasnęły.