Czwartek, 10 Lipca 2025  Imieniny: Sylwany, Witalisa, Antoniego

Grupa JEŻYKI

CZERWIEC 2025

Tematyka kompleksowa:

  1. PRAWA DZIECKA
  2. W PODRÓŻ WYRUSZAMY
  3. TAJEMNICE PRZYRODY
  4. WAKACJE TUŻ TUŻ
  5. WAKACJE

Ogólne cele dydaktyczno – wychowawcze:

- systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu, zajęciach gimnastycznych/fizycznych

- wykonywanie ćwiczeń zgodnie z instrukcją słowną lub ruchową

- wykonywanie różnych prac zwiększających sprawność manualną i koordynację wzrokowo-ruchową: plastyczne, konstrukcyjne, kulinarne

- właściwie dobieranie ubrania do pory roku i warunków atmosferycznych

- udział w zabawach ruchowych, rytmicznych, muzycznych, konstrukcyjnych

- doskonalenie umiejętności tworzenia dłuższych wypowiedzi słownych poprawnych pod względem logicznym i gramatycznym

- uczestnictwo w zabawach dydaktycznych i grach utrwalających znajomość liter – litera „h”, „H”

- wzbogacanie umiejętności opisywania obrazków z dostrzeganiem przedmiotów, cech, czynności, emocji

- dostrzeganie różnych kryteriów klasyfikacyjnych dla tego samego zbioru przedmiotów

 

Maj

1.Święta majowe

2.Jestem Europejczykiem

3. Wiosna w pełni

4. Rodzina to skarb

Ad1.

wymienianie symboli narodowych, wyróżnianie ich spośród symboli innych państw

słuchanie i podejmowanie prób zespołowego śpiewania hymnu państwowego z zachowaniem właściwej postawy ciała

znajomość sytuacji, w których jest grany hymn państwowy

znajomość nazwisk wybitnych Polaków oraz ich dokonań

doskonalenie umiejętności liczenia do dziesięciu na palcach oraz przedmiotach zastępczych

poznawanie liter drukowanych, małych i wielkich, uczestnictwo w procesie alfabetyzacji – litera „f”, „F”

wykonywanie prac plastycznych odzwierciedlających barwy narodowe, wygląd flagi, godła

 

Ad2.

kształtowanie aktywnej postawy podczas zajęć: stawianie pytań, udzielanie odpowiedzi, podążanie za tokiem rozmowy

wzbogacanie umiejętności opisywania obrazków z dostrzeganiem przedmiotów, cech, czynności, emocji

uczestniczenie w budowaniu dłuższych wypowiedzi na temat własnych zainteresowań, opowiadanie o ciekawych zdarzeniach, obejrzanych filmach, wystawach, zgodnie z następstwem zdarzeń

poznawanie i odtwarzanie układów tanecznych z wybranych krajów Europy oraz innych regionów świata

wykonywanie prac plastycznych inspirowanych literaturą, zjawiskami przyrodniczymi, obserwacjami, muzyką, sztuką ludową, wyobraźnią i fantazją

poszerzanie wiedzy i rozbudzanie zainteresowania krajami Unii Europejskiej

porządkowanie przedmiotów według długości wzrastającej lub malejącej ze stosowaniem określeń stopniujących

wzbogacanie doświadczenia w zakresie porównywania wagi

określanie słowem wzajemnego położenia przedmiotów w przestrzeni z zastosowaniem pojęć dotyczących kierunku

 

Ad3.

wykonywanie prac plastycznych inspirowanych literaturą, zjawiskami przyrodniczymi, obserwacjami, muzyką, sztuką ludową, wyobraźnią i fantazją

odtwarzanie układu elementów według wzoru lub instrukcji

zdobywanie informacji na temat roślin i zwierząt żyjących w wybranych środowiskach

dostrzeganie pozytywnego wpływu niektórych zwierząt na środowisko

systematyczne obserwacje, badanie okazów zgromadzonych w kąciku przyrody oraz opisywanie wrażeń, porównywanie, wyciąganie wniosków

dostrzeganie etapów rozwoju roślin: drzew owocowych, roślin kwiatowych i cebulowych

rozpoznawanie i nazywanie wiosennych kwiatów, drzew i krzewów

poznawanie etapów rozwoju niektórych zwierząt (żaby, motyla, ptaka)

poznawanie liter drukowanych małych i wielkich, uczestnictwo w procesie alfabetyzacji – litera „ł”, „Ł”

 

Ad4.

wzbogacenie słownika czynnego i biernego związanego z daną tematyką

doskonalenie umiejętności liczenia w zakresie „10”

rozwijanie orientacji przestrzennej, poprawne stosowanie określeń „w prawo”, „w lewo”, „do przodu”, „do tyłu”

doskonalenie umiejętności wypowiadania się pełnym zdaniem, po kolei i nieprzeszkadzania innym podczas wypowiedzi

rozwijanie zainteresowania historią własnej rodziny

tworzenie drzewa genealogicznego, poznanie stopni pokrewieństwa między członkami rodziny

zachęcanie do estetycznego wykonywania prac plastycznych, zwracanie uwagi na planowanie rysunku na całej powierzchni kartki, sprzątanie po skończonej pracy

wdrażanie do wypowiada się w sposób zrozumiały i poprawny pod względem gramatycznym i fleksyjnym

udział w zabawach kształtujących umiejętność rozpoznawania liter, zachęcających do odczytywania sylab, krótkich wyrazów

 

   "Mamo, kocham Cię tak bardzo"

 Mamusiu kochana, Ty jesteś jak słońce,
 Z Tobą są radosne poranki i noce. 
 Twój ciepły uśmiech rozjaśnia nam dzień,
 Przy Tobie smutki uciekają w cień. 
 Mamo, Mamo, kocham Cię, 
 Moje serce dobrze to wie! 
 Całus leci wprost do Ciebie, 
 Jesteś dla mnie najważniejsza na świecie! 
 Kiedy mnie tulisz w swoich ramionach, 
 Znika zmartwienie, znika też zmora. 
 Jesteś najlepsza, wspaniała, cudowna, 
 Jesteś najdroższym skarbem na Ziemi! 
 Mamo, Mamo, kocham Cię, 
 Moje serce dobrze to wie!
 Całus leci wprost do Ciebie, 
 Jesteś dla mnie najważniejsza na świecie!

 

KWIECIEŃ 2025

TEMATYKA KOMPLEKSOWA:

  1. SZTUKA WOKÓŁ NAS
  2. MIESZKAŃCY DOMU I ZAGRODY
  3. WIELKANOCNY CZAS
  4. EKOLOGIA NA CO DZIEŃ
  5. KSIĄŻKA SKARBNICĄ WIEDZY

Ogólne cele dydaktyczno – wychowawcze:

- uczestniczenie w organizowanych zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu oraz w trakcie zajęć gimnastycznych

- utrwalenie zasad bezpieczeństwa dotyczących przebywania blisko akwenów wodnych

- rozwijanie sprawności rąk i kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej

- wdrażanie do wykonywania prac zwiększających sprawność manualną

- doskonalenie małej motoryki poprzez stosowanie różnych chwytów przy pracach plastycznych i konstrukcyjnych

- dbanie o higienę oraz dostrzeganie zagrożenia wynikającego z jej nieprzestrzegania

- prawidłowe i bezpieczne posługiwanie się narzędziami i przyborami plastycznymi

- odróżnianie emocji, nazywanie ich i rozumienie, że każdy ma prawo do ich odczuwania

- dostrzeganie, co jest dobre, a co złe oraz wyrażanie opinii i ocen

- empatia, tolerancja i wrażliwość na krzywdę innych, chętne współdziałanie z innymi

- odróżnianie elementów świata fikcji od realnej rzeczywistości

- wypowiadanie się w sposób zrozumiały z zachowaniem następstwa czasu, poprawnie pod względem gramatycznym i fleksyjnym

- znajomość procesu powstawania książki oraz dzielenie książek na dostępne kategorie

- szanowanie książek i odkładanie ich na miejsce po przeczytaniu

- znajomość biblioteki i przestrzeganie obowiązujących w niej zasad

- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter (g, G, j, J oraz a, A, o, O, t, T, m, M, e, E, l, L, i, I, d, D,

   k, K, u, U, r, R, p, P, s, S, b, B, n, N, w, W, z, Z, c, C, y)

- dokonywanie analizy i syntezy sylabowej wyrazów

- rozróżnianie kierunków w przestrzeni

- doskonalenie umiejętności posługiwania się w dostępnym zakresie liczebnikami porządkowymi i dostrzeganie ich znaczenia

- dostrzeganie wpływu działalności człowieka na przyrodę – zanieczyszczenie powietrza, wody i gleby, odpady,

zmiany klimatyczne – na podstawie informacji z literatury, spotkań z ekspertami, spacerów i wycieczek, filmów edukacyjnych, zdjęć

- doskonalenie kompetencji i intuicji matematycznych (klasyfikacja, przeliczanie, mierzenie objętości)

- doskonalenie analizy i syntezy słuchowej wyrazów niezbędnej do nauki czytania

- rozwijanie zainteresowań tradycjami wielkanocnymi

- doskonalenie umiejętności liczenia na miarę możliwości dziecka

- wzbogacenie słownika czynnego i biernego związanego z tematyką świąteczną

- wzbogacanie wiedzy na temat zwierząt domowych i hodowlanych

- dostrzeganie postępu technicznego w gospodarstwie rolnym

- porównywanie długości „na oko” i przez przykładanie przedmiotów, używanie określeń: „dłuższy”, „krótszy”

- porządkowanie przedmiotów według długości wzrastającej lub malejącej

- rozumienie znaczenia miar w życiu człowieka

- rozumienie, że wynik liczenia nie zależy od układu elementów i kolejności liczenia

- liczenie i odzwierciedlanie liczby elementów na palcach lub na zbiorach zastępczych

- dostrzeganie znaczenia cyfr i numeracji cyfrowej w życiu codziennym

- znajomość i stosowanie zapisu cyfrowego od „0” do „10”

- rozumienie wpływu zanieczyszczenia środowiska na funkcjonowanie ludzi, zwierząt i roślin

- dbanie o sprawność fizyczną przez rozwijanie różnorodnych umiejętności

- zwracanie się o pomoc w sytuacjach trudnych emocjonalnie

- rozwijanie wyobraźni poprzez kontakt z wytworami sztuki, dostrzeganie jej piękna oraz rodzajów, uczenie należnego im szacunku

- rozwijanie uzdolnień i zainteresowań artystycznych oraz wrodzonych możliwości twórczych

- utrwalenie nazw kolorów podstawowych oraz pochodnych

- doskonalenie umiejętności wypowiadania się pełnym zdaniem, po kolei i nieprzeszkadzania innym

- rozwijanie zainteresowań muzyką klasyczną, próby tworzenia akompaniamentu do znanych utworów

PIOSENKI:

“Idzie Śmigus”

1. Idzie Śmigus przez podworko,

w mokrych butach człapie

i w uśmiechu złotym słońca

wszystko wokoł chlapie.

Kogut stoi już na płocie,

pieje, pierś wypina,

a nasz Śmigus śmignął w locie:

plusk! – mokra ptaszyna!

Ref. Śmigus-Dyngus rok za rokiem,

idzie rownym, mokrym krokiem

i w wiosenny, ciepły czas

chlapie wodą nas!

2. A na łące trawkę skubią

dwie owieczki młode,

chlusnął Śmigus, owce beczą:

– „Wypraszamy sobie!”

Kot szykuje się do skoku,

przeciw myszkom knuje,

Śmigus-Dyngus z błyskiem w oku

plusk! – w kota celuje! 

Ref. Śmigus-Dyngus rok za rokiem...

“W kurniku!”

1. Kogut zapiał: kukuryku!
Tyle kurek jest w kurniku;
wszystkie ładnie poprosimy
i operę urządzimy.

Ref.: Ko, ko, ko, kukuryku!
To opera jest w kurniku!

2. Kogut zapiał: kukuryku!
Tyle kaczek jest w kurniku;
wszystkie ładnie poprosimy
i operę urządzimy.

Ref.: Kwa, kwa, kwa, kukuryku!
To opera jest w kurniku!

3. Kogut zapiał: kukuryku!
Tyle gąsek jest w kurniku;
wszystkie ładnie poprosimy
i operę urządzimy.

Ref.: Gę, gę, gę, kukuryku!
To opera jest w kurniku!

4. Małe pieski z boku stały,
też zaśpiewać z nimi chciały;
podskoczyły, zaszczekały,
przestraszyły kurnik cały.

Ref.: Ko, ko, ko, kwa, kwa, kwa,
gę, gę, gę, hau, hau, hau,
kukuryku!
I już pusto jest w kurniku!

Marzec

1.Zdrowy jak ryba

2.Świat się zmienia

3. Wiosno, gdzie jesteś?

4.Morskie przygody

Ad1.

systematyczność w zakresie czynności higienicznych oraz powtarzalność w określonych sytuacjach

dbałość o higienę oraz dostrzeganie zagrożenia wynikającego z jej nieprzestrzegania

 formułowanie wypowiedzi, przestrzeganie konsekwencji i zgodności czasu

aktywna postawa podczas zajęć: stawianie pytań, udzielanie odpowiedzi, podążanie za tokiem rozmowy

porządkowanie elementów historyjki obrazkowej zgodnie z ciągiem przyczynowo-skutkowym

tworzenie i odczytywanie szyfrów według przyjętego kodu przyporządkowującego litery i cyfry do znaków

stosowanie klasyfikacji dla porządkowania przedmiotów w otaczającej przestrzeni

prowadzenie obserwacji, doświadczeń i eksperymentów zmierzających do dostrzegania skutków wykonywanych czynności

ustalanie równoliczności przez przeliczanie, ustawianie w pary i inne formy wzajemnego przyporządkowania

porządkowanie zbiorów przedmiotów według wzrastającej i malejącej liczebności w dostępnym zakresie

stosowanie cyfr od „0” do „9”, dostrzeganie znaczenia cyfr i numeracji cyfrowej w życiu codziennym

 

Ad2.

zainteresowanie osiągnięciami w dziedzinie wynalazków

przestrzeganie zasad zachowania zapewniających porządek i bezpieczeństwo, dostrzeganie ewentualnych zagrożeń, nieprawidłowego zachowania innych

pod pełną kontrolą dorosłych i w ograniczonym zakresie korzystanie z internetu i gier komputerowych

poznawanie liter drukowanych małych i wielkich, litera „z”, „Z”

doskonalenie umiejętności prowadzenia dyskusji z przestrzeganiem zasady wzajemnego słuchania i argumentowania wyrażanych opinii i ocen

uczestnictwo w budowaniu dłuższych wypowiedzi na temat własnych zainteresowań, opowiadanie o ciekawych zdarzeniach, obejrzanych filmach, wystawach

rozwijanie kreatywności i wyobraźni przez łączenie technik plastycznych

doskonalenie umiejętności zespołowego wykonywania prac plastycznych, plakatów

sprawne klasyfikowanie przedmiotów, obrazków ze względu na cechy jakościowe

racjonalne gospodarowanie materiałami

określanie wyników dodawania lub odejmowania z pomocą palców zastępujących przedmioty

 

Ad3.

zainteresowanie obserwowanymi zjawiskami przyrodniczymi, rozumienie znaczenia przyrody dla człowieka jako miejsca wypoczynku i relaksu

właściwe dobieranie ubrania do pory roku i warunków atmosferycznych

wykazywanie zainteresowania poznawaniem liter – litera „c”, „C”

kształtowanie aktywnej postawy podczas zajęć: stawianie pytań, udzielanie odpowiedzi

wykonywanie prac plastycznych inspirowanych literaturą, zjawiskami przyrodniczymi, obserwacjami, muzyką, sztuką ludową, wyobraźnią i fantazją

prowadzenie obserwacji, doświadczeń i eksperymentów zmierzających do dostrzegania skutków wykonywanych czynności

doskonalenie umiejętności ustalania równoliczności przez przeliczanie, ustawianie w pary i inne formy

prowadzenie kalendarza pogody z zaznaczeniem pory roku, nazwy miesiąca i dnia tygodnia

dostrzeganie następstwa: pór roku, dni tygodnia, pór dnia, posługiwanie się pojęciami dotyczącymi czasu

utrwalanie i wzbogacanie słownictwa służącego do opisywania warunków pogodowych

zwracanie uwagi na wpływ obserwowanych zjawisk na odczucia, np. temperatura poniżej zera – jest nam zimno

doskonalenie umiejętności nazywania i rozpoznawania roślin na podstawie cech charakterystycznych

 

Ad4.

poszerzanie wiedzy z zakresu akwenów wodnych, flory i fauny mórz i oceanów

wdrażanie do tworzenia krótkich opowiadań ze zwróceniem uwagi na ich poprawność fleksyjną

doskonalenie umiejętności analizy i syntezy sylabowej wyrazów, wyróżnianie głosek w nagłosie

poszerzanie wiadomości na temat stanu skupienia wody: zamarzanie, topnienie, skraplanie, parowanie

rozumienie wpływu zanieczyszczenia środowiska na funkcjonowanie ludzi, zwierząt i roślin

prowadzenie obserwacji, doświadczeń i eksperymentów zmierzających do dostrzegania skutków wykonywanych czynności

wykonywanie zadań zgodnie z pokazanym sposobem lub instrukcją słowną

wdrażanie do posługiwania się liczebnikami porządkowymi podczas liczenia

doskonalenie umiejętności posługiwania się pojęciami dotyczącymi kierunku w przestrzeni z własnego punktu widzenia, ale i z punktu widzenia innej osoby: „w prawo”, „w lewo”, „do tyłu”, „do przodu”

 

Wiosna w błękitnej sukience
 

Wiosna w błękitnej sukience
bierze krokusy na ręce.
Wykąpie je w rosie świeżej
i w nowe płatki ubierze.

ref: Wiosna buja w obłokach,
wiosna płynie wysoko,
wiosna chodzi po drzewach,
wiosna piosenki śpiewa.

Potem z rozwianym warkoczem
niebem powoli gdzieś kroczy.
Wysyła promyki słońca
i wiersze pisze bez końca.

ref: Wiosna buja w obłokach…

Nocą się skrada z kotami,
chodzi własnymi drogami.
A teraz śpi już na sośnie
i nie wie, że sosna rośnie.

ref: Wiosna buja w obłokach…

 

 

LUTY

TEMATYKA KOMPLEKSOWA:

  1. NOWY ROK TUŻ, TUŻ…
  2. W KARNAWALE
  3. MROŹNE KRAINY
  4. PŁYNIE WISŁA, PŁYNIE…

Ogólne cele dydaktyczno - wychowawcze:

- ćwiczenie percepcji wzrokowo-ruchowej

- rozpoznawanie różnych emocji

- współpraca z rówieśnikami

- poszerzenie wiedzy na temat rodzajów zegarków

- określanie czynności wykonywanych w różnych częściach dnia: rano, w południe, wieczorem

- rozmawianie na temat czasu, rozumienie, że nie można go zatrzymać ani cofnąć

- rozumienie pojęć: „wczoraj”, „dziś”, „jutro”

- utrwalanie nazw pór roku

- poznawanie nazw miesięcy w odpowiedniej kolejności

- szacunek dla emocji swoich i innych osób

- przedstawianie emocji z wykorzystaniem charakterystycznych dla dzieci form wyrazu

- interpretowanie ruchem słyszanych dźwięków

- prawidłowe reagowanie ruchem na tempo i dynamikę utworu

- obdarzanie uwagą innych osób

zapoznanie z obrazem graficznym liter „b” i „B”

- doskonalenie umiejętności porównania wielkości przedmiotów i tworzenia odpowiednich zbiorów

- wdrażanie do zdobywania wiedzy na temat tradycji i zwyczajów karnawałowych innych krajów

- poznanie zapisu liczby „0”

- doskonalenie analizy i syntezy słuchowej wyrazów, niezbędnej do nauki czytania

- poszerzanie wiedzy na temat strojów ludowych pochodzących z różnych części Polski

- rozwijanie pojęć matematycznych: „większy”, „mniejszy”, „najmniejszy”, „największy”

- poznanie utworu „Krakowiak”, próby odtworzenia układu tanecznego

- przestrzeganie zasad zachowania zapewniających porządek i bezpieczeństwo, dostrzeganie ewentualnych zagrożeń i nieprawidłowego zachowania innych

- wykonywanie prac plastycznych z papieru, zwracanie uwagi na precyzyjne składanie, zaginanie

- wykazywanie się sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową

- kształtowanie umiejętności postrzegania własnej osoby, rozumienia roli i wiążących się z nią zadań jako członka narodu (Polka i Polak)

- kształtowanie świadomości narodowej i poczucia dumy z faktu bycia Polakiem

- wykazywanie zainteresowania poznawaniem historii naszego kraju i postaci historycznych

- kultywowanie zwyczajów i tradycji regionalnych

- dostrzeganie wpływu działalności człowieka na przyrodę – zanieczyszczenie powietrza, wody i gleby, odpady, zmiany klimatyczne

- wykazywanie tolerancji i życzliwości wobec odrębności narodowych, odmienności w wyglądzie lub sprawności różnych ludzi

- analiza i synteza prostych fonetycznie słów, kształtowanie umiejętności analizy i syntezy głoskowej wyrazów

- zapoznanie się ze znakiem graficznym liter „n”, „N”, wykazywanie zainteresowania czytaniem oraz poznawaniem liter

- poszerzanie zakresu liczenia liczebnikami głównymi oraz poznawanie i stosowanie zapisu cyfrowego liczb od „0” do „8”

- doskonalenie umiejętności ustalania równoliczności przez przeliczanie, ustawianie w pary i inne formy wzajemnego przyporządkowania, np. graficzne łączenie liniami

- odróżnianie elementów świata fikcji od realnej rzeczywistości

- śpiewanie piosenki i uczestnictwo w zabawach ruchowo-tanecznych opartych na tradycji ludowej

- rozpoznawanie i nazywanie wybranych regionów naszego kraju, dostrzeganie cech charakterystycznych

- poszerzanie wiedzy na temat stolicy naszego kraju: rozumienie pojęcia „stolica”, rozpoznawanie herbu, znajomość legendy i elementów historii

- kształtowanie podstawowej orientacji na mapie Polski ze szczególnym zwróceniem uwagi na wskazywanie własnej miejscowości, stolicy kraju, najważniejszych rzek, charakterystycznych regionów z ich symbolami oraz wskazywanie granic, w tym wybrzeża Morza Bałtyckiego

- rozumienie konieczności szanowania symboli narodowych

- doskonalenie umiejętności posługiwania się w dostępnym zakresie liczebnikami porządkowymi

- określanie wyników dodawania lub odejmowania z pomocą palców zastępujących przedmioty

- znajomość i stosowanie cyfr oznaczających liczby od „0” do „8”

„Zegary”

  1. U zegarmistrza gra muzyka,

aż się zasłuchał cały dom,

bo sto zegarów naraz tyka,

a jeden bije bim, bam, bom!

Ref.: Cyk! Cyk! Cyk!

Cyk! Cyk! Cyk!

Bim, bam, bom! x2

  1. Zegar z kurantem  przerwał drzemkę,

aż stare części drgnęły w nim

i o to zegar gra piosenkę,

starą melodię: rym, cym, cym.

Ref.: Cyk! Cyk! Cyk!

Cyk! Cyk! Cyk!

Rym, cym, cym! x2

„Bal baloników”

  1. Był sobie raz balonik

Niebieski w kropki złote

Nie umiał wcale latać

Choć wielką miał ochotę

  1. Aż przyszła noc gwiaździsta

Noc tańca i muzyki

Tej nocy sam karnawał

Sprzedawał baloniki

  1. Na złotych były nitkach

Na srebrnych cienkich sznurkach

Fruwały i tańczyły

Leciutko niby piórka

  1. Już całe miasto tańczy

Walczyka w takt muzyki

Wirują nad głowami

Wesołe baloniki

STYCZEŃ

tematyka kompleksowa: 

tydzień 1. W świecie teatru

tydzień 2. Kosmiczne podróże

tydzień 3. Zimowe szaleństwo

tydzień 4. Babcia i dziadek to skarb

tydzień 5. Zawodowe plany

 

Zamierzenia wychowawczo- dydaktyczne:

1.

poszerzanie aktywności twórczej przez tworzenie scenerii, pacynek

rozwijanie wiedzy o teatrze

poznanie obrazu graficznego litery „y”

poszerzanie umiejętności językowych

wcielanie się w role, wzbogacanie dzieci o przeżycia w związku z odgrywanymi scenkami

rozwijanie pamięci i myślenia dzięki zabawom

2.

wykorzystywanie zjawisk fizycznych do zabaw konstrukcyjnych, np. siły wydobywającego się z balonu powietrza w modelu rakiety

odróżnianie elementów świata fikcji od realnej rzeczywistości

dokonywanie pomiaru odległości, szacowanie odległości

posługiwanie się pojęciami dotyczącymi kierunku w przestrzeni z własnego punktu widzenia, ale i z punktu widzenia innej osoby: „w prawo”, „w lewo”, „do tyłu”, „do przodu”

doskonalenie umiejętności szacowania liczby przedmiotów w wyodrębnionym zbiorze, stosowanie określeń: „mniej”, „więcej”, „tyle samo”

doskonalenie umiejętności posługiwania się w dostępnym zakresie liczebnikami porządkowymi i dostrzeganie ich znaczenia, poznawanie cyfr od „1” do „8”

interesowanie się literą „p”

samodzielne przytaczanie słów rozpoczynających się głoską ,,p”.

3.

dostrzeganie związków przyczynowo - skutkowych, prawidłowości podczas przeprowadzania doświadczeń i eksperymentów badających właściwości materiałów, zjawiska fizyczne

wzbogacanie umiejętności opisywania obrazków z dostrzeganiem przedmiotów, cech, czynności, emocji

szukanie rymów i tworzenie krótkich rymowanek

wykonywanie prac plastycznych inspirowanych literaturą, zjawiskami przyrodniczymi, wyobraźnią

porównywanie długości, używanie określeń: „dłuższy”, „krótszy”, przechodzenie do bardziej precyzyjnych sposobów porównywania długości

4.

odczuwanie empatii oraz chęć udzielenia wsparcia osobom słabszym i potrzebującym pomocy; odczuwanie satysfakcji z faktu dzielenia się lub obdarowywania innych

zwracanie uwagi na różnice i podobieństwa między ludźmi w bliższym i dalszym otoczeniu

wykazywanie zainteresowania historią własnej rodziny

dostrzeganie wyjątkowości własnej rodziny, chęć kultywowania jej tradycji, zainteresowań oraz pasji

utrwalanie kształtu liter przez różnorodne działania: plastyczne, graficzne, konstrukcyjne, ruchowe

poznawanie liter drukowanych – małych i wielkich, uczestniczenie w procesie alfabetyzacji, wykazywanie motywacji i zainteresowania czytaniem oraz poznawaniem liter

5.

doskonalenie umiejętności wyrażania trafnych ocen odnoszących się do wartości drugiego człowieka, niezależnie od jego statusu materialnego, wyglądu czy sprawności

dostrzeganie uniwersalnych wartości, ważnych w odniesieniu do siebie i innych, takich jak: dobro, prawda, sprawiedliwość, uczciwość, odwaga, zdolność do poświęceń

słuchanie utworów literatury dla dzieci, bajek, baśni, legend, wypowiadanie się na temat

kształtowanie aktywnej postawy podczas zajęć: stawianie pytania, udzielanie odpowiedzi, podążanie za tokiem rozmowy

wykonywanie prac plastycznych inspirowanych literaturą, zjawiskami przyrodniczymi, obserwacjami, sztuką ludową, wyobraźnią i fantazją

stosowanie cyfr od „1” do „8”

porównywanie długości, używanie określeń: „dłuższy”, „krótszy”

próby korzystania z bardziej precyzyjnych sposobów porównywania długości

 

ZABAWY NA ŚNIEGU

Zima zima zima woła nas!

Na zabawy w śniegu przyszedł czas!

Zima zima zima – pada śnieg!

Do zabawy szybko przyłącz się.

Śnieżek z nieba leci – tapu tapu tap!

A Ty płatek śniegu łap, łap, łap, łap, łap!

Po śniegu chodzimy – tupu tupu tup!

Lepię śnieżne kulki – i rzucam bum bum bum!

Śnieżek z nieba leci – tapu tapu tap!

A Ty płatek śniegu łap, łap, łap, łap, łap!

Po śniegu chodzimy tupu tupu tup!

Na saneczki już siadamy i pędzimy w dół

 

GRUDZIEŃ

TEMATYKA KOMPLEKSOWA:

  1. SPOTKANIE Z GÓRNIKIEM I ŚWIĘTYM MIKOŁAJEM
  2. KULINARNE WYZWANIA
  3. ŚWIĄTECZNY CZAS
  4. W ŚWIĄTECZNYM NASTROJU

Ogólne cele dydaktyczno - wychowawcze:

- śpiewanie łatwych piosenek ludowych i świątecznych oraz eksperymentowanie ruchem

- wypowiadanie się na temat zawodu górnika oraz  kucharza 

- poznanie właściwości fizyczne węgla kamiennego oraz jego zastosowania

- rozumienie znaczenia dbałości o higienę oraz dostrzeganie zagrożenia wynikającego z jej nieprzestrzegania; uświadomienie, że wiele chorób przenosi się przez brudne ręce

-  umiejętność prawidłowego i estetycznego nakrywania do stołu (rozkładanie talerzy, kubków, serwetek, prawidłowe układanie sztućców)

- uczestniczenie w zajęciach kulinarnych i przestrzeganie zasad higieny i bezpieczeństwa (wykonywanie masła)

- systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych oraz zajęciach gimnastycznych

- radzenie sobie w trudnych sytuacjach życiowych i przewidywanie skutków swojego zachowania

- doskonalenie umiejętności szacowania liczby przedmiotów w wyodrębnionym zbiorze, stosowanie określeń: „mniej”, „więcej”, „tyle samo”

- poznawanie i stosowanie cyfr oznaczających liczby od 1 do 6, tworzenie zbiorów o liczebności określonej wypowiedzianą liczbą lub pokazaną cyfrą

- przestrzeganie zasad kulturalnego zachowania przy stole i budowanie miłej atmosfery

- wykonywanie prac plastyczno-technicznych z papieru, zwracanie uwagi na precyzyjne składanie, zaginanie

- nabywanie wzorców pięknej polszczyzny przez słuchanie utworów literackich, naukę wierszy na pamięć, udział w inscenizacjach

- odtwarzanie rytmów poprzez różne formy reprezentacji zgodnie z podanym wzorem

- rozwijanie umiejętności w zakresie porównywania długości

- poszerzanie wiedzy na temat tradycji świątecznych ze szczególnym zwróceniem uwagi na zwyczaje rodzinne i regionalne

- wykonywanie prac plastycznych zgodnie z tematem oraz wg instrukcji nauczyciela

PIOSENKI:

„MIKOŁAJOWE SANIE”

  1. Jadą sanie z Mikołajem dzyń dzyń dzyń

Co prezenty dziś rozdaje dzyń dzyń dzyń

Ref.: Ma on lalki, samochody, gry i misie, ciepłe lody

czekoladki, sok z malinek dla chłopczyków i dziewczynek

  1. Jadą sanie hen przez pola dzyń dzyń dzyń

 aż dojedzie do przedszkola dzyń dzyń dzyń 

  1. Zajechały pod przedszkole dzyń dzyń dzyń 

Już Mikołaj bierze worek dzyń dzyń dzyń

 

„KOLĘDUJEMY”

  1. Aniołek maleńki jak wróbelek

Przyfrunął do szopy do Betlejem

Zapalił na niebie wielką gwiazdę

aż noc się zrobiła jak dzień jasna!

Ref.: Kolęda na niebie

kolęda na ziemi, kolęda

Kolęda na niebie

Kolęda na ziemi dla Ciebie kolędujemy

  1. Zaśpiewał głosikiem jak dzwoneczek

że w szopie na sianie leży dziecię

kto widział te cuda nad cudami

że Bóg choć maleńki będzie z nami

  1. Przybiegli pasterze i zwierzęta

Kólowie przynieśli już prezenty

I dla Ciebie zaprasza do Betlejem

Aniołek maleńki jak wróbelek

 

LISTOPAD

tematyka kompleksowa: 

tydzień 1. Kraina bezpieczeństwa c.d.

tydzień 2. Polska naszym domem

tydzień 3. Deszczowa muzyka

tydzień 4. W świecie emocji

 

Zamierzenia wychowawczo- dydaktyczne:

1

• wskazywanie sytuacji, w których dziecko czuje się bezpiecznie

• znajomość zasad bezpieczeństwa

• znajomość numerów alarmowych i rozpoznawanie sytuacji, w których dziecko powinno je zastosować

• znajomość zawodów związanych z bezpieczeństwem i dostrzeganie ich roli

• znajomość wybranych zasad ruchu drogowego, stosowanie przyjętych zasad bezpieczeństwa

• doskonalenie umiejętności odczytywania wybranych symboli i znaków wykorzystywanych w ruchu drogowym

• doskonalenie analizy i syntezy słuchowej wyrazów

• utrwalanie znajomości swojego adresu, świadomość, w jakich sytuacjach i komu takie informacje można podawać

2

• kształtowanie podstawowej orientacji na mapie Polski ze szczególnym zwróceniem uwagi na wskazywanie własnej miejscowości, stolicy kraju, najważniejszych rzek, charakterystycznych regionów z ich symbolami oraz wskazywaniem granic, w tym wybrzeża Morza Bałtyckiego

• rozpoznawanie flagi, godła i barw narodowych (godło jako stały element wystroju sali, flagi wywieszane z okazji świąt narodowych w przedszkolu, symbole narodowe na strojach sportowców, samochodach, wyrobach o charakterze pamiątek narodowych)

• wykonywanie prac plastycznych odzwierciedlających barwy narodowe i wygląd flagi, godła

• słuchanie i podejmowanie prób zespołowego śpiewania hymnu państwowego z zachowaniem właściwej postawy ciała, świadomość sytuacji, w których jest grany hymn państwowy

• rozumienie konieczności szanowania symboli narodowych

• posługiwanie się pojęciami dotyczącymi kierunku w przestrzeni z własnego punktu widzenia, ale i z punktu widzenia innej osoby: w prawo, w lewo, do tyłu, do przodu (chodzenie pod dyktando)

• rozumienie i posługiwanie się symbolami graficznymi oznaczającymi kierunek

3

rozumienie, jak działa termometr

• rozpoznawanie i rozróżnianie dźwięków wody

• przeliczanie i porównywanie symboli pogodowych

• tworzenie zbiorów

• wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych

• rozpoznawanie rodzajów deszczu (kapuśniaczek, ulewa, burza)

• poznanie obrazu graficznego głoski „k” oraz „K”

• zrozumienie właściwości wody, jej stanów skupienia podczas doświadczeń

• poznanie obrazu graficznego liczby „5”

• zrozumienie obiegu wody w przyrodzie

4

ilustrowanie zdarzeń, pojęć i zjawisk oraz wyrażanie emocji poprzez różnorodne formy ekspresji: plastyczną, techniczną, muzyczną

• wykazywanie otwartości i gotowości do porozumienia się z innymi z wykorzystaniem różnych form komunikacji oraz nauka alternatywnych sposobów komunikacji

• doskonalenie umiejętności posługiwania się gestem, mimiką, ruchem w celu wyrażenia określonych treści i odczuwanych przez postać emocji

• wyrażanie swoich emocji i rozumienie świata za pomocą komunikatów werbalnych i pozawerbalnych (tańca, intencjonalnego ruchu, gestów, impresji plastycznych, technicznych, teatralnych, mimicznych, konstrukcji i modeli)

• przeliczanie i klasyfikowanie ze względu na rozmiar

• uczestnictwo w zabawach dydaktycznych i grach utrwalających znajomość liter „u”, „U”

 

Przepisowy ruch drogowy

I. Od obuwia aż do głowy

Cały jestem odblaskowy.

Więc na luzie jeżdżę, chodzę.

Wszyscy widzą mnie na drodze

I taksówki i tramwaje,

Gdy ulicy idę skrajem,

I pośpieszne autobusy,

Gdy przez jezdnię daję susy.

Teraz jesteśmy bardzo na topie Pierwsi na świecie Pierwsi w Europie.

Ref.: Przepisowy ruch drogowy i pieszy.

Własne zdrowie zawsze w głowie mam.

Każdy przepis taki mały a cieszy

I ratuje czasem życie nam

na,na,na,na,na,na,na,na

II. Mam swój fotel w samochodzie.

Co jest bardzo teraz w modzie.

Sam zapinam niczym szelki

Pasy na wypadek wszelki.

Na rowerze prócz odblasku

Nawyk mam jeżdżenia w kasku.

Deska, wrotki, hulajnoga.

Już bezpieczna każda droga.

Teraz jesteśmy bardzo na topie Pierwsi na świecie Pierwsi w Europie

Ref.: Przepisowy ruch drogowy i pieszy.

Własne zdrowie zawsze w głowie mam.

Każdy przepis taki mały a cieszy

I ratuje czasem życie nam.  bis x2

 

„Jesień pędzlem malowała”

  1. W parku dziś wesoło jest i kolorowo

Bo już Pani jesień ozdobiła świat

Lecą nam na głowę liście kolorowe Kasztanowy z drzewa pada grad

To jesień pędzlem malowała Złote farby od lata dostała…

Ref: W deszczu je mieszała

Wiatrem je suszyła

Z mgłą je rozwiesiła!

2. W sadzie dziś wesoło jest i kolorowo

Bo już pani Jesień ozdobiła świat

Mienią się jabłuszka żółte i czerwone

Fioletowe śliwki zbierać czas

To jesień pędzlem malowała

Złote farby od lata dostała…

Ref: W deszczu je mieszała

Wiatrem je suszyła

Z mgłą je rozwiesiła!

3.W lesie dziś wesoło jest i kolorowo

Bo już pani jesień ozdobiła świat

Wszędzie rosną grzyby smaczne i pachnące

Wiewióreczki skaczą tu i tam….

To jesień pędzlem malowała

Złote farby od lata dostała….

PAŹDZIERNIK 

TEMATYKA KOMPLEKSOWA:

  1. ZACZAROWANA JESIEŃ
  2. JAK DOBRZE BYĆ RAZEM
  3. W KORONACH DRZEW
  4. JESIENNE KOŁYSANKI
  5. KRAINA BEZPIECZEŃSTWA

Ogólne cele dydaktyczno - wychowawcze:

- uczestniczenie w zabawach ruchowych oraz gimnastycznych

- doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej

- doskonalenie małej motoryki

- współpraca oraz szanowanie emocji swoich i innych

- rozróżnianie emocji przyjemnych i nieprzyjemnych i radzenie sobie z nimi

- stosowanie zasad bezpieczeństwa podczas zajęć, wspólnej zabawy, wyjść - na spacerach, w ogrodzie przedszkolnym

- znajomość znaczenia pojęcia ,,para”

- wzbogacanie wiedzy na temat warzyw i owoców oraz  rozpoznawanie i określanie ich smaków

- wzbudzenie zainteresowania literami „e”, „E”, „m”, „l”, „L”, „i”, „I”

- przeliczanie i wzbudzenie zainteresowania liczbą „2” i „3”

- uważne słuchanie tekstów literackich i analizowanie ich treści

- wypowiadanie się na interesujące tematy i/lub budowanie poprawnych wypowiedzi słownych

- dostrzega zmiany zachodzące w przyrodzie i zjawiska charakterystyczne dla jesieni

- rozwijanie pamięci i myślenia

- doskonalenie analizy i syntezy sylabowej

- kształtowanie kompetencji matematycznych w zakresie klasyfikacji, przeliczania elementów, odtwarzania układów przedmiotów i wychwytywania rytmów

- eksperymentowanie rytmem i dźwiękiem

PIOSENKI:

“Deszczowy Dzień”

  1. To się jesienią przytrafić może:
chmury są dzisiaj w kiepskim humorze.
Liście na drzewach przenika dreszcz,
co z tego będzie? Oj, chyba deszcz!

Ref. Pada, pada, deszczyk pada
kap, kap, kapu, kap!
Mokry kasztan z drzewa spada:
stuk, puk, klap! x2

  1. Ptakom na drzewach przemokły piórka,
    z dziupli wygląda smutna wiewiórka,
    lisek ogonem wyciera nos,
    razem wzdychają: „Cóż, taki los…”
  2. I tylko grzybek kropelki łapie,
    cieszy się z tego, że deszczyk kapie,
    słucha jak szumi jesienny las,
    i szybko rośnie przez cały czas.

”Jarzynowy Wóz”

Ref. Tur, tur, tur, tur,
tur, tur, tur, tur,
tur, tur, tur, tur, tur.
Jechał, jechał wóz,
smaczne rzeczy wiózł.
Tur, tur, tur, turkotał,
smaczne rzeczy wiózł.

  1. Tu marchew czerwona,
    kapusta zielona,
    rzodkiewek różowe kuleczki,
    w złocistym kolorze słonecznik.
  1. Tu strąki fasoli
    i bobu do woli,
    szpinaku zielona tam góra
    i burak pąsowy jak burak.

WRZESIEŃ

tematyka kompleksowa: 

tydzień 1. Znowu razem

tydzień 2. Z latawcem w przedszkolu

tydzień 3. Żegnamy lato

tydzień 4. Ziemia- nasza planeta

 

Zamierzenia wychowawczo- dydaktyczne.

1- Aklimatyzowanie nowych dzieci do warunków przedszkola.

-Przypomnienie o przestrzeganiu ustalonych zasad.

- Doskonalenie umiejętności współżycia w grupie.

- Wdrażanie do uważnego słuchania wypowiedzi innych.

2- Wzbogacenie słownictwa związanego z tematyką.

-Wzbudzenie pozytywnych emocji podczas badania i odkrywania świata.

-Doskonalenie sprawności grafomotorycznej.

-Wzbudzenie zainteresowania literami.

3-Uwrażliwienie dzieci na piękno wakacyjnych krajobrazów.

-Wzbogacenie wiedzy na temat pisania listów.

-Eksperymentowanie z rytmem.

-Rozwijanie umiejętności tworzenia zbiorów.

-Wskazywanie zjawisk przyrodniczych związanych z odejściem lata.

4-Dostrzeganie problemów ekologicznych naszej planety.

-Wykonywanie instrumentów muzycznych z recyklingu.

-Wzbogacenie wiedzy na temat życia pradawnych ludzi.

-Wzbogacenie zainteresowania mapą podczas zabaw.

Jeże- zabawa paluszkowa

Po sadzie, po sadzie spacerują jeże

Jeden jeż, drugi jeż. Tupta, tupta mały zwierz x2

Po parku, po parku spacerują jeże

Jeden jeż, drugi jeż. Tupta, tupta mały zwierz x2

Zmęczyły się jeże po długim spacerze

Tupnęły, ziewnęły i zasnęły.

Budzimy jeże (ale tak by się nie przestraszyły)
Po lesie, po lesie spacerują jeże

Jeden jeż, drugi jeż. Tupta, tupta mały zwierz x2

Po plaży, po plaży spacerują jeże

Jeden jeż, drugi jeż. Tupta, tupta mały zwierz x2

Zmęczyły się jeże po długim spacerze

Tupnęły, ziewnęły i zasnęły.

 

 

 

Załączniki

Brak załączników.