Czwartek, 19 Czerwca 2025  Imieniny: Gerwazego, Protazego

Grupa GUMISIE

CZERWIEC

 

tematyka kompleksowa:

 

tydzień 1. Egzotyczne podróże

tydzień 2. Letni obserwator przyrody

tydzień 3. Czym podróżujemy?

tydzień 4. Radosne wakacje

 

 

Zadania:

 

poszerzanie wiedzy na temat różnic i podobieństw między ludźmi

• poszerzanie wiedzy o zwierzętach żyjących w najbliższym i dalszym otoczeniu

• rozwijanie umiejętności czytania, w tym czytania ze zrozumieniem

• rozwijanie kreatywności i wyobraźni plastycznej

• doskonalenie umiejętności planowania pracy

• wdrażanie do uważnego słuchania i analizowania wypowiedzi innych podczas rozmowy swobodnej i modelowanej

• wdrażanie do przestrzegania zasad i norm obowiązujących w grupie rówieśniczej i kontaktach z dorosłymi

• kształtowanie postawy tolerancji i życzliwości wobec odrębności narodowych, odmienności w wyglądzie lub sprawności różnych ludzi

• wdrażanie do pracy zespołowej

Hej, przedszkole ukochane!  – piosenka 

1. Gdy maj nadchodzi i kwitną kwiatki
A ty już kończysz swe siedem lat
Żegnasz zerówkę lub sześciolatki
I zaraz ruszysz dalej w świat

Ref.: Hej przedszkole ukochane, co bez ciebie zrobię ja
Może jednak tu zostanę jeszcze rok a może dwa

 

2. A kiedy czerwiec jak woda płynie
Na dworze lata nadchodzi dzień
Dla wszystkich chłopców i dla dziewczynek
Przedszkole właśnie kończy się

Ref; Hej przedszkole ukochane, co bez ciebie zrobię ja
Może jednak tu zostanę jeszcze rok a może dwa

 

3. Rzec „do widzenia” trzeba na drogę
Bo po wakacjach nie wrócisz już
Wspominaj często przedszkolne progi
By miłych wspomnień nie krył kurz.

Ref.: Hej przedszkole ukochane, co bez ciebie zrobię ja
Może jednak tu zostanę jeszcze rok a może dwa

 

 

 

 

 

MAJ

TEMATYKA KOMPLEKSOWA:

  1. Podróże po Europie
  2. Wiosenne barwy i dźwięki
  3. W rodzinnym kręgu
  4. Prawa wszystkich dzieci

ZADANIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE

• poszerzanie wiedzy o Unii Europejskiej i krajach członkowskich

• wdrażanie do uważnego słuchania i analizowania wypowiedzi innych

• doskonalenie umiejętności ilustrowania zdarzeń, pojęć i zjawisk oraz wyrażania emocji poprzez różnorodne formy ekspresji: plastyczną, techniczną, muzyczną

• kształtowanie umiejętności czytania prostych wyrazów z poznanych liter

• poszerzanie wiedzy na temat zawodów

• poszerzanie wiedzy o roślinach łąkowych

• doskonalenie umiejętności rozpoznawania roślin

• poszerzanie wiadomości o zwierzętach związanych z łąką

• doskonalenie umiejętności rozpoznawania ptaków zamieszkujących Polskę

• kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania, dopełniania

• doskonalenie umiejętności dostrzegania, kontynuowania rytmów i przekładania ich na inne reprezentacje

• kształtowanie umiejętności czytania: poznanie liter „ł,Ł”, „h,H”

• doskonalenie umiejętności czytania (proste wyrazy z poznanych liter)

• doskonalenie umiejętności posługiwania się pojęciami dotyczącymi kierunku w przestrzeni z własnego punktu widzenia, ale i z punktu widzenia innej osoby, w tym rozumienia efektu przesunięcia i obrotu

• doskonalenie umiejętności liczenia w szerokim zakresie, dodawania i odejmowania w zakresie 10 lub większym

• doskonalenie umiejętności ustalania równoliczności przez przeliczanie, ustawianie w pary

• doskonalenie umiejętności posługiwania się symbolami matematycznymi: „+”, „–”, „=”

• doskonalenie umiejętności dostrzegania, kontynuowania rytmów i przekładania ich na inne reprezentacje

• kształtowanie postawy empatii oraz chęci udzielenia wsparcia osobom tego potrzebującym

• wdrażanie do przestrzegania zasad i norm w grupie rówieśniczej i kontaktach z dorosłymi

• wdrażanie do okazywania szacunku i życzliwości wobec osób w najbliższym otoczeniu

• kształtowanie postawy akceptacji i tolerancji wobec różnorodności kultury i języka w obrębie społeczności, w której dziecko funkcjonuje

Piosenka „Walczyk dla mamy”

1. Najpierw będzie przygrywka na blaszanych pokrywkach,
potem tłuczkiem w patelnię się stuknie,
i już gramy, śpiewamy, i jest walczyk dla mamy,
taki walczyk na całą kuchnię.

Ref. Ten walczyk to walczyk dla mamy,
więc go tańczą naczynia i ścierki,
wyręczamy dziś mamę, nic jej zrobić nie damy,
wiwat walczyk na cztery fajerki!

2. Garnki błyszczą jak w sklepie albo może i lepiej,
cała kuchnia jak lustro już świeci,
mama śmieje się do nas zaskoczona, zdziwiona,
nasza mama ma zdolne dzieci.

Ref. Ten walczyk to walczyk dla mamy,
więc kwiatki w walczyku nam kwitną,
tańczy płatek przy płatku i wstążeczka przy kwiatku,
wiwat walczyk na nutę błękitną!

3. Nasza mama jest ładna, taka ładna jak żadna,
nie ma w świecie ładniejszej kobiety,
więc do taty wołamy: Podejdź, tato, do mamy
i nie czytaj już tej gazety!

Ref. Ten walczyk to walczyk dla mamy
wyrzuć, tato, gazetę do kosza,
zaproś mamę do tańca, zaproś mamę do walca...
wiwat walczyk w domowych bamboszach!

KWIECIEŃ

TEMATYKA KOMPLEKSOWA:

        I. W DOMU I W ZAGRODZIE

  1. EKO STYLEM ŻYCIA

  2. RADOSNA WIELKANOC

  3. STRAŻNICY KSIĄŻEK

  4. BIAŁO-CZERWONY MAJ

ZADANIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE

• wzbogacanie wiedzy o polskich tradycjach związanych z obchodami świąt Wielkanocy

• budzenie zainteresowań przyrodą, rozwojem roślin i zwierząt

• wdrażanie do posługiwania się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych

• doskonalenie umiejętności dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych podczas przeprowadzania doświadczeń badających właściwości materiałów, zjawiska fizyczne

• wdrażanie do kontrolowania poprawności własnych wypowiedzi słownych pod względem artykulacyjnym, gramatycznym oraz podejmowania prób samodzielnej poprawy błędów

• kształtowanie umiejętności czytania – poznanie liter „j”, „J”, „f”, „F”, „g”, „G”

• kształtowanie podstawowej orientacji na mapie Polski

• wdrażanie do postawy poszanowania symboli narodowych: flagi, godła i hymnu

• kształtowanie umiejętności śpiewania hymnu państwowego, z zachowaniem właściwej postawy ciała, zaznajamianie z sytuacjami, w których jest grany hymn państwowy

• kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania oraz zapisywania działań matematycznych za pomocą symboli matematycznych

• kształtowanie znajomości wybranych monet i banknotów, znaczenia pieniędzy w życiu codziennym

• tworzenie i odczytywanie szyfrów według przyjętego kodu

• wzbogacanie wiedzy na temat zwierząt domowych, hodowlanych, egzotycznych

• wzbogacanie wiedzy na temat postępu technicznego w gospodarstwie rolnym

• doskonalenie umiejętności płynnego mówienia podczas rożnych form wypowiedzi i sytuacji

• kształtowanie umiejętności deklamowania wierszy grupowo i indywidualnie

• kształtowanie umiejętności czytania prostych wyrazów z poznanych liter

• kształtowanie umiejętności układania wyrazów z liter i zdań z rozsypanek wyrazowych

• kształtowanie pojęcia liczby dziesięć

• rozpoznawanie cyfr oznaczających liczby od 0 do 10

• dostrzeganie znaczenia liter oraz cyfr i numeracji w życiu codziennym

• kształtowanie pojęcia stałości liczby elementów zbioru

• kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania w zabawie oraz w sytuacjach użytkowych

• bogacenie doświadczeń w zakresie mierzenia długości, wspieranie rozwoju dziecięcego myślenia w zakresie stałości długości

• dostrzeganie znaczenia stosowanych miar w życiu człowieka

• poszerzanie wiadomości o zagrożeniach dla przyrody wynikających ze zmian klimatycznych, rozwoju cywilizacji oraz codziennej działalności człowieka (zanieczyszczanie wody, powietrza, gleby)

• poszerzanie wiadomości na temat sposobów redukowania niekorzystnego wpływu na przyrodę przez działania proekologiczne i stosowanie rożnych form ochrony przyrody

• poszerzanie słownika czynnego i biernego związanego z tematyką książek, czytelnictwem

• kształtowanie umiejętności recytowania wierszy grupowo i indywidualnie, ze zwróceniem uwagi na prawidłową regulację oddechu, zachowanie pauz, tempa, rytmu, natężenie głosu

Piosenka „Kwiecień”

1. Idzie za kwietniem rowem zielonym
pierwsza stokrotka w śniegu kwietniowym.
Na skrawku ciepła, na zimna brzeżku,
kwiat przebiśniegu usiadł w dołeczku.

ref:Kwiecień, plecień, bo przeplata.
trochę zimy, trochę lata.
 

2. Śniegiem sypnęło; czy kwiaty wschodzą
na pożegnanie ostatnim mrozom?
Uderza wiosna o skrzydła ptakom
śpiew się poturlał z góry po dachu.

Ref: Kwiecień, plecień...

 

 

 

 

MARZEC

TEMATYKA KOMPLEKSOWA:

        I. Recepta na zdrowie

  1. Kiedyś i dziś

  2. Na tropach wiosny

  3. Morskie podróże i opowieści

ZADANIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE

• wzbogacanie wiedzy na temat czynników mających znaczenie dla naszego zdrowia i kondycji

• doskonalenie umiejętności rozumienia i wyjaśniania znaczenia umownych symboli i znaków znajdujących się w otoczeniu, np. graficzne opisy, kodeksy, plakaty, sygnały dźwiękowe

• doskonalenie umiejętności wykorzystywania znanych piktogramów do kodowania informacji, do tworzenia notatek, plakatów itp.

• rozwijanie umiejętności formułowania wypowiedzi z przestrzeganiem konsekwencji i zgodności czasu

• rozwijanie umiejętności czytania prostych wyrazów zbudowanych z poznanych liter

• kształtowanie umiejętności układania i opowiadania historyjki obrazkowej

• doskonalenie umiejętności odróżniania elementów świata fikcji od rzeczywistości

• doskonalenie umiejętności rozumienia i wyjaśniania znaczenia umownych symboli i znaków znajdujących się w otoczeniu, np. alfabet Morse’a, sygnały świetlne, dźwiękowe

• rozwijanie zainteresowania osiągnięciami, wynalazkami człowieka

• wzbogacanie wiedzy na temat środków transportu, roślin i zwierząt wodnych

• kształtowanie umiejętności nadawania nazwy wyodrębnionemu zbiorowi elementów

• doskonalenie umiejętności porządkowania przedmiotów według długości wzrastającej i malejącej

• doskonalenie umiejętności posługiwania się pojęciami dotyczącymi kierunku w przestrzeni z własnego punktu widzenia oraz z punktu widzenia innej osoby

• kształtowanie pojęcia liczby dziewięć, poznanie cyfry „9”

• rozpoznawanie cyfr oznaczających liczby od 0 do 9

• dostrzeganie znaczenia liter oraz cyfr i numeracji w życiu codziennym

• kształtowanie pojęcia stałości liczby elementów zbioru

• poszerzanie znajomości liter – litery „z”, „Z”, „c”, „C”

• doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 9

• kształtowanie umiejętności wyrażania ekspresji twórczej podczas czynności konstrukcyjnych i zabawy

• doskonalenie umiejętności czytania obrazów, nazywania symboli oraz tworzenia własnych znaków, nadawania im znaczenia

• doskonalenie orientacji w przestrzeni sieci kwadratowej

• doskonalenie umiejętności rozróżniania podstawowych figur geometrycznych (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt)

• doskonalenie umiejętności porównywania liczebności zbiorów, stosowania znaków <, >, =, ustalania równoliczności zbiorów, rozumienia pojęcia „o ile więcej?”, „o ile mniej?”

• wdrażanie do prowadzenia obserwacji zjawisk przyrodniczych oraz brania udziału w zabawach badawczych, stawiania hipotez i wyciągania wniosków

• poszerzanie pojęć związanych ze zmianami obserwowanymi w przyrodzie: stany skupienia wody

• wspieranie rozwoju dziecięcego myślenia w zakresie stałości objętości

• kształtowanie umiejętności wyrażania wiedzy i emocji dotyczących zwyczajów związanych z pożegnaniem zimy i powitaniem wiosny

• ilustrowanie zjawisk przyrodniczych poprzez różnorodne formy ekspresji: plastyczną, techniczną, muzyczną, mimiczną, ruchową

• kształtowanie umiejętności tworzenia i odczytywania zapisów działań matematycznych

• kształtowanie umiejętności rozpoznawania monet oraz rozumienia, do czego służą pieniądze

Piosenka „Maszeruje wiosna”

Tam daleko gdzie wysoka sosna
Maszeruje drogą mała wiosna
Ma spódniczkę mini sznurowane butki
I jeden warkoczyk krótki

Maszeruje wiosna
A ptaki wokoło
Lecą i świergocą
Głośno i wesoło
Maszeruje wiosna w ręku
Trzyma kwiat gdy go
W górę wznosi
Zielenieje świat

Nosi wiosna dżinsową kurteczkę
Na ramieniu małą torebeczkę
Chętnie żuje gumę i robi balony
A z nich każdy jest zielony

Maszeruje wiosna
A ptaki wokoło
Lecą i świergocą
Głośno i wesoło
Maszeruje wiosna w ręku
Trzyma kwiat gdy go
W górę wznosi
Zielenieje świat

Wiosno wiosno
Nie zapomnij o nas
Każda trawka chce
Być już zielona
Gdybyś zapomniała inną
Drogą poszła
Zima by została mroźna

Maszeruje wiosna
A ptaki wokoło
Lecą i świergocą
Głośno i wesoło
Maszeruje wiosna w ręku
Trzyma kwiat gdy go
W górę wznosi
Zielenieje świat

 

LUTY

tematyka kompleksowa:

tydzień 1. Karnawał na świecie

tydzień 2. Polarna wyprawa

tydzień 3. Na wiślanym szlaku

tydzień 4. Sztuka blisko nas

Zadania:

  1. kształtowanie postawy szacunku wobec drugiego człowieka niezależnie od jego wyglądu, statusu materialnego

  2. uwrażliwianie na piękno języka literackiego podczas słuchania wierszy i opowiadań

  3. doskonalenie umiejętności posługiwania się gestem, mimiką, ruchem w celu wyrażenia określonych treści i emocji (zabawy dramowe)

  4. kształtowanie umiejętności konstruowania wypowiedzi z przestrzeganiem konsekwencji i zgodności czasu

  5. doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania za pomocą zbiorów zastępczych

  6. doskonalenie umiejętności odróżniania elementów świata fikcji od rzeczywistości, bytów rzeczywistych od medialnych, realistycznych od fikcyjnyc

  7. doskonalenie koncentracji podczas zajęć i umiejętności podążania za ich tokiem

  8. kształtowanie umiejętności czytania sylab, prostych wyrazów z poznanych liter

  9. wzbudzenie zainteresowania czytaniem i literami: b, B, n, N, w, W

  10. poznanie cyfr i liczb: 0,

  11. zapoznanie z państwem Unii Europejskiej: Włochy

  12. kształtowanie postawy otwartości i szacunku dla innych kultur, ludzi, zwyczajów, tradycji

NASZE POLSKIE ABC  - piosenka

  1. Już w przedszkolu dzieci wiedzą

co to Wisła, co to Bałtyk

Że na Śląsku leży węgiel

a znów góry to są Tatry.

Taki polski elementarz,

raz zobaczysz i pamiętasz.


 

Ref: Nasze polskie ABC, każde dziecko o nim wie.

Wchodzi w głowę, wchodzi w serce

Jak literka po literce.

Coraz lepiej czytasz je, nasze polskie ABC.

 

  1. Kiedy będę taki duży,

jak na przykład są rodzice

z książek, z kina i z podróży

poznam kraju okolice.

jak zakładka Wisły wstążka,

no a Polska jest jak książka.

 

    Ref: Nasze polskie ABC

 

 

 

STYCZEŃ

TEMATYKA KOMPLEKSOWA:

I. Coraz bliżej gwiazd!

  1. Za zimową szybą

  2. Serce dla babci i dziadka

  3. Kim będę?

 

ZADANIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE

• kształtowanie umiejętności odróżniania zachowań nagannych od pozytywnych

• wdrażanie do uważnego słuchania podczas rozmowy swobodnej i modelowanej

• kształtowanie umiejętności dokonywania oceny postępowania swojego i innych z zastosowaniem odpowiednich określeń

• doskonalenie umiejętności swobodnego wypowiadania się, dzielenia się swoimi doświadczeniami

• doskonalenie umiejętności uważnego słuchania czytanego tekstu, opowiadania wysłuchanej historii

• kształtowanie umiejętności odróżniania elementów świata fikcji od realnej rzeczywistości

• doskonalenie umiejętności posługiwania się gestem, mimiką, ruchem w celu wyrażenia treści i emocji

• doskonalenie umiejętności dostrzegania związków przyczynowo - skutkowych, prawidłowości podczas uczestniczenia w zabawach badających właściwości materiałów, zjawiska fizyczne

• doskonalenie techniki czytania poprzez czytanie prostych sylab

• wdrażanie do recytowania wierszy grupowo i indywidualnie, ze zwróceniem uwagi na prawidłową regulację oddechu, zachowanie pauz, tempa, rytmu, natężenia głosu

• zachęcanie do poznawania historii własnej rodziny

• kształtowanie poczucia dumy z niepowtarzalności własnej rodziny, jej tradycji, zainteresowań oraz pasji

• kształtowanie postawy szacunku wobec seniorów

• kształtowanie umiejętności wyjaśniania swojej przynależności do rodziny

• kształtowanie umiejętności respektowania indywidualnych potrzeb innych osób

• wzbudzenie zainteresowania literami: litery „p”, „P”, „s”, „S”wyrazy do globalnego czytania związane z wprowadzanymi literami

• kształtowanie pojęcia liczby „siedem” i „osiem", poznanie cyfry 7 i 8

• doskonalenie umiejętności wykorzystywania znanych piktogramów do kodowania informacji

• kształtowanie pojęcia stałości długości

• doskonalenie umiejętności rozpatrywania otoczenia z punktu widzenia własnego i drugiej osoby

• kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania, poznanie znaku: „–”

• kształtowanie umiejętności posługiwania się symbolami matematycznymi (cyfry, znaki: „+”, „–”, „=”)

• kształtowanie umiejętności układania i rozwiązywania zadań tekstowych

• rozpoznawanie cyfr oznaczających liczby od 1 do 8

• doskonalenie umiejętności stosowania liczebników głównych i porządkowych

• doskonalenie umiejętności przeliczania elementów

• kształcenie umiejętności układania i odczytywania zapisów matematycznych

• rozwijanie zdolności porządkowania, klasyfikowania, przyporządkowywania

• rozwijanie aktywności twórczej: ruchowej, plastycznej, muzycznej

Piosenka Babcia w kapciach”

Babcia, babcia, nasza babcia
wciąż po domu chodzi w kapciach.
Kapcie klapią klap, klap, klap
już o szóstej budzą nas. / 2x

Poprosimy dzisiaj babcię,
aby zdjęła wreszcie kapcie.
Kapcie klapią klap, klap, klap
już o szóstej budzą nas. / 2x

Choć kochamy naszą babcię
ukryjemy jej gdzieś kapcie.
Niech nie klapią klap, klap, klap
i nie budzą więcej nas. / 2x


„Zima zła”
Hu! hu! ha!
Nasza zima zła!
Szczypie w nosy, szczypie w uszy,
Mroźnym śniegiem w oczy prószy,
Wichrem w polu gna!
Nasza zima zła!
Nasza zima zła!

Hu! hu! ha!
Nasza zima zła!
Płachta na niej długa, biała,
W ręku gałąź oszroniała,
A na plecach drwa…
Nasza zima zła!
Nasza zima zła!

Hu! hu! ha!
Nasza zima zła!
Szczypie w nosy, szczypie w uszy,
Mroźnym śniegiem w oczy prószy,
Wichrem w polu gna!
Nasza zima zła!
Nasza zima zła!

Hu! hu! ha!
Nasza zima zła!
A my jej się nie boimy,
Dalej śnieżkiem w plecy zimy,
Niech pamiątkę ma.
Nasza zima zła!
Nasza zima zła!

GRUDZIEŃ

 

tematyka kompleksowa:

 

tydzień 1. Przedszkolne uroczystości: Górnik i Mikołaj

tydzień 2. Kulinarne ciekawostki

tydzień 3. Magia świąt

tydzień 4. Zegary i kalendarze

 

 

Zadania:

 

  1. doskonalenie sprawności manualnej podczas wykonywania ćwiczeń graficznych oraz utrwalania właściwego kierunku kreślenia

  2. uwrażliwianie na piękno języka literackiego podczas słuchania wierszy i opowiadań

  3. udział dzieci w uroczystościach, recytowanie wierszy, śpiewanie piosenek

  4. kształtowanie umiejętności prezentowania stanów emocjonalnych w sytuacji zadaniowej – pantomimy, zabawy, pracy z tekstem literackim

  5. kształtowanie umiejętności prawidłowego i estetycznego nakrywania do stołu oraz nawyku sprzątania po posiłku

  6. doskonalenie koncentracji podczas zajęć i umiejętności podążania za ich tokiem

  7. kształtowanie umiejętności czytania sylab, prostych wyrazów z poznanych liter

  8. wzbudzenie zainteresowania czytaniem i literami: y,Y, r, R

  9. poznanie cyfr i liczb: 6,7

  10. zapoznanie z państwem Unii Europejskiej: Niemcy

  11. doskonalenie umiejętności szacowania liczby przedmiotów w wyodrębnionym zbiorze oraz stosowania określeń: „mniej”, „więcej”, „tyle samo”

  12. kształtowanie świadomości przynależności do rodziny

  13. kształtowanie rozumienia wartości świąt, których przesłaniem jest dawanie dobra, okazywanie serca i pomaganie

 

          Aniołek najładniejszy- piosenka

1. Nad Betlejem gwiazdka
pulchna i odświętna
już umyła w chmurkach
rączki i oczęta.
Żeby tam w żłóbeczku
malec jak okruszek
spojrzał na nią pierwszy
jak na bratnią duszę.

Ref: No a ten
aniołek najładniejszy
biegnie sam
w ubranku swym najbielszym.
Biegnie w dół,
roschmurza ciemne chmury.
Nie chce już
na święta patrzeć z góry.

2. A anioły starsze
strasznie roztargnione.
Zakładają skrzydła
od, na lewą stronę.
Patrzą na zegary.
Pada na nie trwoga.
Bardzo są już spóźnione,
a daleka droga.

Ref...

3. Za to wiatr Szałapud
w niebie wieść roznosi.
Że na ziemię wcale
nieba nikt nie prosił.
I choć wie, że kłamie
oczy ma niewinne.
Mówiąc, że nie grzeszne
grzechy wigilijne.

Ref...

https://youtu.be/nbxdhrg2tpA

 

 

LISTOPAD

TEMATYKA KOMPLEKSOWA:

       1. Kochamy Cię Polsko!

  1. Deszczem malowane

  2. Nasze emocje

  3. Zabawy w teatr

ZADANIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE

• nazywanie wybranych symboli związanych z regionami Polski, ukrytych w podaniach, legendach

• rozpoznawanie liter, odczytywanie krótkich wyrazów utworzonych z poznanych liter w formie napisów drukowanych dotyczących treści znajdujących zastosowanie w codziennej aktywności

• nabywanie wzorców pięknej polszczyzny poprzez słuchanie utworów literackich

• wyrażanie swojego rozumienia świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą komunikatów pozawerbalnych

• doskonalenie umiejętności rozpatrywania otoczenia z punktu widzenia własnego i drugiej osoby, posługiwanie się pojęciami: „w prawo”, „w lewo”, „do tyłu”, „do przodu”

• kształtowanie umiejętności orientowania się na mapie Polski, w szczególności umiejętności wskazywania własnej miejscowości

• wzbudzenie zainteresowania czytaniem i literami: litery „k”, „K”; „U”, „u”; „Y”, „y”

• rozwijanie umiejętności czytania sylab i prostych wyrazów zbudowanych z poznanych liter

• kształtowanie pojęcia liczby „pięć", poznanie cyfry 5

• posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi

• rozpoznawanie cyfr oznaczających liczby od 1 do 5

• doskonalenie umiejętności liczenia w szerokim zakresie, dwójkami, piątkami, dziesiątkami

• kreślenie wybranych liter i cyfr

• wdrażanie do prowadzenia kalendarza pogody z zaznaczeniem pory roku, nazwy miesiąca i dnia tygodnia (wykorzystanie symboli, gotowych lub tworzonych samodzielnie, cyfr, wyrazów do globalnego czytania)

• wdrażanie do prowadzenia obserwacji zjawisk przyrodniczych

• poszerzanie pojęć związanych ze zmianami obserwowanymi w przyrodzie: stany skupienia wody

• kształtowanie postaw proekologicznych

• ilustrowanie zdarzeń, pojęć, zjawisk oraz emocji poprzez różnorodne formy ekspresji: plastyczną, techniczną, muzyczną, mimiczną, ruchową

• stosowanie w pracach plastycznych pełnej gamy barw, eksperymenty z mieszaniem kolorów

• utrwalanie kształtów liter i cyfr przez różnorodne działania: plastyczne, graficzne, konstrukcyjne, ruchowe

• doskonalenie umiejętności czytania sylab, tworzenia wyrazów z rozsypanek sylabowych

• podejmowanie prób podpisania się własnym imieniem w praktycznych sytuacjach

• doskonalenie umiejętności rozpatrywania otoczenia z punktu widzenia własnego i drugiej osoby, posługiwanie się pojęciami dotyczącymi kierunku w przestrzeni z własnego punktu widzenia i z punktu widzenia innej osoby: „w prawo”, „w lewo”, „do tyłu”, „do przodu”

• porównywanie liczebności zbiorów z określaniem, o ile jest mniej lub więcej elementów

• poznanie znaków „<”, „>”, „=”

• układanie i odczytywanie zapisów matematycznych ze znakami „<”, „>”, „=”

• konstruowanie gry planszowej z wykorzystaniem umownych znaków, symboli, wyrazów

• doskonalenie umiejętności posługiwania się gestem, mimiką, ruchem w celu wyrażenia określonych treści

• kształtowanie umiejętności odróżniania elementów świata fikcji od rzeczywistości

• kształtowanie umiejętności wyszukiwania rymów i tworzenia krótkich rymowanek, wyliczanek i wierszy

• zachęcanie do tworzenia ilustracji dźwiękowych do wybranych opowiadań, zabaw teatralnych

• kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania z użyciem zbiorów zastępczych i symboli matematycznych

• poznanie znaków: „+”, „=”, układanie i odczytywanie zapisów matematycznych

Piosenka „W deszczowym rytmie”

muz. Marian Sawa

słowa: Elżbieta Szeptyńska

1. Choć za oknem taka plucha,
choć ulewny pada deszcz,
kiedy pada lubię słuchać
i ty ze mną spróbuj też.

Ref. Słuchać deszczowej muzyki
na deszczowe skrzypce i smyki,
słuchać, jak rosną kałuże,
te małe i te duże,
o właśnie tak: kap, kap,
o właśnie tak: kap, kap.

2. Ciągle kapie woda z góry
jak to robi, nie wiem sam.
Skąd tę wodę biorą chmury,
czy tam w niebie mają kran?

Ref. Słuchać deszczowej...

3. Aura ma swoje wybryki,
deszcz uparcie szyby tnie.
Więcej wody czy muzyki?
Czy to ktoś naprawdę wie?

Ref. Słuchać deszczowej...

 

PAŹDZIERNIK

tematyka kompleksowa:

tydzień 1. Zapachy i smaki jesieni

tydzień 2. Sztuka bycia razem

tydzień 3. O czym szumią drzewa?

tydzień 4. Jesienne strategie zwierząt

tydzień 5. Dbamy o bezpieczeństwo

Zadania:

  1. rozwijanie sprawności manualnej oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas zabaw ruchowych, ruchowo-naśladowczych, manipulacyjnych oraz ćwiczeń graficznych

  2. uwrażliwianie na piękno języka literackiego podczas słuchania wierszy i opowiadań

  3. bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw

  4. uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość

  5. uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, rozmowach, słuchaniu wierszy, opowiadań, sprzyjających koncentrowaniu uwagi

  6. samodzielne śpiewanie piosenek z akompaniamentem muzycznym

  7. inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci, uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych

  8. wzbudzenie zainteresowania czytaniem i literami: m,M,e,E,l,L, i, I, d, D

  9. kształtowanie pojęcia liczby dwa, poznanie cyfry 2, 3, 4

  10. zapoznanie z państwem Unii Europejskiej: Czechy

  11. doskonalenie umiejętności ustalania równoliczności przez przeliczanie, ustawianie w pary i inne formy wzajemnego przyporządkowania

    „Jarzębina”.

    Już lato odeszło i kwiaty przekwitły,
    a jeszcze coś w polu się mieni,
    To w polu i w lesie czerwienią się, spójrzcie
    korale, korale jesieni.

    Idzie lasem pani jesień,
    jarzębinę w koszu niesie.
    Daj korali nam troszeczkę,
    nawleczemy na niteczkę.

     

    Włożymy korale, korale czerwone
    i biegać będziemy po lesie.
    Będziemy śpiewali piosenkę jesienną,
    niech echo daleko ją niesie.

    Idzie lasem…   https://youtu.be/niIeIeXN-ow?si=MQS_IFME0YO5HzaL

 

 

 

WRZESIEŃ

TEMATYKA:

1. WITAJCIE W PRZEDSZKOLU

2. DROGA DO PRZEDSZKOLA

3.TO BYŁY WAKACJE

4. NADESZŁA JESIEŃ

Zamierzenia wychowawczo - dydaktyczne

- Współtworzenie przyjaznej atmosfery w grupie,

- Wdrażanie dzieci do przestrzegania umów zawartych w "Kodeksie przedszkolaka"

- Poznawanie zasad bezpieczeństwa na terenie przedszkola i w ogrodzie przedszkolnym,

- Zaznajamianie z zasadami ruchu drogowego z wykorzystaniem literatury, wycieczek, zabaw tematycznych,

- Rozwijanie u dzieci zdolności do skupienia uwagi, uważnego słuchania bajek, opowiadań oraz wypowiadania się,

- Rozwijanie poczucia przynależności narodowej - poznanie ważniejszych regionów Polski, odwoływanie się do doświadczeń i obserwacji dzieci zdobytych na wakacjach,

- Poznawanie przyrody w okresie jesieni - obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie.

 „DO PRZEDSZKOLA” - piosenka do nauki

Dzisiaj do przedszkola idzie Janek i Jola.

Razem z nimi do przedszkola idę ja.

Czeka na nas uśmiechnięta pani Ola.

Która tę piosenkę śpiewa zawsze nam.

Ref. Chodźcie wszystkie małe przedszkolaki.

         Zatańczymy teraz taniec taki.

         Weźcie się za ręce i w kółeczku tym.

          Poskaczemy sobie w rytm.  X2

Taki taniec to zabawa fajna i klawa.

Nikt nie stoi z boku i nie nudzi się.

Klaśnij w ręce przecież to jest żadna sprawa.

Do kółeczka zapraszamy właśnie cię.

Ref. Chodźcie wszystkie małe … x2

 

Załączniki

Brak załączników.