Grupa GUMISIE
CZERWIEC
tematyka kompleksowa:
tydzień 1. Egzotyczne podróże
tydzień 2. Letni obserwator przyrody
tydzień 3. Czym podróżujemy?
tydzień 4. Radosne wakacje
Zadania:
poszerzanie wiedzy na temat różnic i podobieństw między ludźmi
• poszerzanie wiedzy o zwierzętach żyjących w najbliższym i dalszym otoczeniu
• rozwijanie umiejętności czytania, w tym czytania ze zrozumieniem
• rozwijanie kreatywności i wyobraźni plastycznej
• doskonalenie umiejętności planowania pracy
• wdrażanie do uważnego słuchania i analizowania wypowiedzi innych podczas rozmowy swobodnej i modelowanej
• wdrażanie do przestrzegania zasad i norm obowiązujących w grupie rówieśniczej i kontaktach z dorosłymi
• kształtowanie postawy tolerancji i życzliwości wobec odrębności narodowych, odmienności w wyglądzie lub sprawności różnych ludzi
• wdrażanie do pracy zespołowej
Hej, przedszkole ukochane! – piosenka
1. Gdy maj nadchodzi i kwitną kwiatki
A ty już kończysz swe siedem lat
Żegnasz zerówkę lub sześciolatki
I zaraz ruszysz dalej w świat
Ref.: Hej przedszkole ukochane, co bez ciebie zrobię ja
Może jednak tu zostanę jeszcze rok a może dwa
2. A kiedy czerwiec jak woda płynie
Na dworze lata nadchodzi dzień
Dla wszystkich chłopców i dla dziewczynek
Przedszkole właśnie kończy się
Ref; Hej przedszkole ukochane, co bez ciebie zrobię ja
Może jednak tu zostanę jeszcze rok a może dwa
3. Rzec „do widzenia” trzeba na drogę
Bo po wakacjach nie wrócisz już
Wspominaj często przedszkolne progi
By miłych wspomnień nie krył kurz.
Ref.: Hej przedszkole ukochane, co bez ciebie zrobię ja
Może jednak tu zostanę jeszcze rok a może dwa
MAJ
TEMATYKA KOMPLEKSOWA:
- Podróże po Europie
- Wiosenne barwy i dźwięki
- W rodzinnym kręgu
- Prawa wszystkich dzieci
ZADANIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE
• poszerzanie wiedzy o Unii Europejskiej i krajach członkowskich
• wdrażanie do uważnego słuchania i analizowania wypowiedzi innych
• doskonalenie umiejętności ilustrowania zdarzeń, pojęć i zjawisk oraz wyrażania emocji poprzez różnorodne formy ekspresji: plastyczną, techniczną, muzyczną
• kształtowanie umiejętności czytania prostych wyrazów z poznanych liter
• poszerzanie wiedzy na temat zawodów
• poszerzanie wiedzy o roślinach łąkowych
• doskonalenie umiejętności rozpoznawania roślin
• poszerzanie wiadomości o zwierzętach związanych z łąką
• doskonalenie umiejętności rozpoznawania ptaków zamieszkujących Polskę
• kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania, dopełniania
• doskonalenie umiejętności dostrzegania, kontynuowania rytmów i przekładania ich na inne reprezentacje
• kształtowanie umiejętności czytania: poznanie liter „ł,Ł”, „h,H”
• doskonalenie umiejętności czytania (proste wyrazy z poznanych liter)
• doskonalenie umiejętności posługiwania się pojęciami dotyczącymi kierunku w przestrzeni z własnego punktu widzenia, ale i z punktu widzenia innej osoby, w tym rozumienia efektu przesunięcia i obrotu
• doskonalenie umiejętności liczenia w szerokim zakresie, dodawania i odejmowania w zakresie 10 lub większym
• doskonalenie umiejętności ustalania równoliczności przez przeliczanie, ustawianie w pary
• doskonalenie umiejętności posługiwania się symbolami matematycznymi: „+”, „–”, „=”
• doskonalenie umiejętności dostrzegania, kontynuowania rytmów i przekładania ich na inne reprezentacje
• kształtowanie postawy empatii oraz chęci udzielenia wsparcia osobom tego potrzebującym
• wdrażanie do przestrzegania zasad i norm w grupie rówieśniczej i kontaktach z dorosłymi
• wdrażanie do okazywania szacunku i życzliwości wobec osób w najbliższym otoczeniu
• kształtowanie postawy akceptacji i tolerancji wobec różnorodności kultury i języka w obrębie społeczności, w której dziecko funkcjonuje
Piosenka „Walczyk dla mamy”
1. Najpierw będzie przygrywka na blaszanych pokrywkach,
potem tłuczkiem w patelnię się stuknie,
i już gramy, śpiewamy, i jest walczyk dla mamy,
taki walczyk na całą kuchnię.
Ref. Ten walczyk to walczyk dla mamy,
więc go tańczą naczynia i ścierki,
wyręczamy dziś mamę, nic jej zrobić nie damy,
wiwat walczyk na cztery fajerki!
2. Garnki błyszczą jak w sklepie albo może i lepiej,
cała kuchnia jak lustro już świeci,
mama śmieje się do nas zaskoczona, zdziwiona,
nasza mama ma zdolne dzieci.
Ref. Ten walczyk to walczyk dla mamy,
więc kwiatki w walczyku nam kwitną,
tańczy płatek przy płatku i wstążeczka przy kwiatku,
wiwat walczyk na nutę błękitną!
3. Nasza mama jest ładna, taka ładna jak żadna,
nie ma w świecie ładniejszej kobiety,
więc do taty wołamy: Podejdź, tato, do mamy
i nie czytaj już tej gazety!
Ref. Ten walczyk to walczyk dla mamy
wyrzuć, tato, gazetę do kosza,
zaproś mamę do tańca, zaproś mamę do walca...
wiwat walczyk w domowych bamboszach!
KWIECIEŃ
TEMATYKA KOMPLEKSOWA:
I. W DOMU I W ZAGRODZIE
-
EKO STYLEM ŻYCIA
-
RADOSNA WIELKANOC
-
STRAŻNICY KSIĄŻEK
-
BIAŁO-CZERWONY MAJ
ZADANIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE
• wzbogacanie wiedzy o polskich tradycjach związanych z obchodami świąt Wielkanocy
• budzenie zainteresowań przyrodą, rozwojem roślin i zwierząt
• wdrażanie do posługiwania się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych
• doskonalenie umiejętności dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych podczas przeprowadzania doświadczeń badających właściwości materiałów, zjawiska fizyczne
• wdrażanie do kontrolowania poprawności własnych wypowiedzi słownych pod względem artykulacyjnym, gramatycznym oraz podejmowania prób samodzielnej poprawy błędów
• kształtowanie umiejętności czytania – poznanie liter „j”, „J”, „f”, „F”, „g”, „G”
• kształtowanie podstawowej orientacji na mapie Polski
• wdrażanie do postawy poszanowania symboli narodowych: flagi, godła i hymnu
• kształtowanie umiejętności śpiewania hymnu państwowego, z zachowaniem właściwej postawy ciała, zaznajamianie z sytuacjami, w których jest grany hymn państwowy
• kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania oraz zapisywania działań matematycznych za pomocą symboli matematycznych
• kształtowanie znajomości wybranych monet i banknotów, znaczenia pieniędzy w życiu codziennym
• tworzenie i odczytywanie szyfrów według przyjętego kodu
• wzbogacanie wiedzy na temat zwierząt domowych, hodowlanych, egzotycznych
• wzbogacanie wiedzy na temat postępu technicznego w gospodarstwie rolnym
• doskonalenie umiejętności płynnego mówienia podczas rożnych form wypowiedzi i sytuacji
• kształtowanie umiejętności deklamowania wierszy grupowo i indywidualnie
• kształtowanie umiejętności czytania prostych wyrazów z poznanych liter
• kształtowanie umiejętności układania wyrazów z liter i zdań z rozsypanek wyrazowych
• kształtowanie pojęcia liczby dziesięć
• rozpoznawanie cyfr oznaczających liczby od 0 do 10
• dostrzeganie znaczenia liter oraz cyfr i numeracji w życiu codziennym
• kształtowanie pojęcia stałości liczby elementów zbioru
• kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania w zabawie oraz w sytuacjach użytkowych
• bogacenie doświadczeń w zakresie mierzenia długości, wspieranie rozwoju dziecięcego myślenia w zakresie stałości długości
• dostrzeganie znaczenia stosowanych miar w życiu człowieka
• poszerzanie wiadomości o zagrożeniach dla przyrody wynikających ze zmian klimatycznych, rozwoju cywilizacji oraz codziennej działalności człowieka (zanieczyszczanie wody, powietrza, gleby)
• poszerzanie wiadomości na temat sposobów redukowania niekorzystnego wpływu na przyrodę przez działania proekologiczne i stosowanie rożnych form ochrony przyrody
• poszerzanie słownika czynnego i biernego związanego z tematyką książek, czytelnictwem
• kształtowanie umiejętności recytowania wierszy grupowo i indywidualnie, ze zwróceniem uwagi na prawidłową regulację oddechu, zachowanie pauz, tempa, rytmu, natężenie głosu
Piosenka „Kwiecień”
1. Idzie za kwietniem rowem zielonym
pierwsza stokrotka w śniegu kwietniowym.
Na skrawku ciepła, na zimna brzeżku,
kwiat przebiśniegu usiadł w dołeczku.
ref:Kwiecień, plecień, bo przeplata.
trochę zimy, trochę lata.
2. Śniegiem sypnęło; czy kwiaty wschodzą
na pożegnanie ostatnim mrozom?
Uderza wiosna o skrzydła ptakom
śpiew się poturlał z góry po dachu.
Ref: Kwiecień, plecień...
MARZEC
TEMATYKA KOMPLEKSOWA:
I. Recepta na zdrowie
-
Kiedyś i dziś
-
Na tropach wiosny
-
Morskie podróże i opowieści
ZADANIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE
• wzbogacanie wiedzy na temat czynników mających znaczenie dla naszego zdrowia i kondycji
• doskonalenie umiejętności rozumienia i wyjaśniania znaczenia umownych symboli i znaków znajdujących się w otoczeniu, np. graficzne opisy, kodeksy, plakaty, sygnały dźwiękowe
• doskonalenie umiejętności wykorzystywania znanych piktogramów do kodowania informacji, do tworzenia notatek, plakatów itp.
• rozwijanie umiejętności formułowania wypowiedzi z przestrzeganiem konsekwencji i zgodności czasu
• rozwijanie umiejętności czytania prostych wyrazów zbudowanych z poznanych liter
• kształtowanie umiejętności układania i opowiadania historyjki obrazkowej
• doskonalenie umiejętności odróżniania elementów świata fikcji od rzeczywistości
• doskonalenie umiejętności rozumienia i wyjaśniania znaczenia umownych symboli i znaków znajdujących się w otoczeniu, np. alfabet Morse’a, sygnały świetlne, dźwiękowe
• rozwijanie zainteresowania osiągnięciami, wynalazkami człowieka
• wzbogacanie wiedzy na temat środków transportu, roślin i zwierząt wodnych
• kształtowanie umiejętności nadawania nazwy wyodrębnionemu zbiorowi elementów
• doskonalenie umiejętności porządkowania przedmiotów według długości wzrastającej i malejącej
• doskonalenie umiejętności posługiwania się pojęciami dotyczącymi kierunku w przestrzeni z własnego punktu widzenia oraz z punktu widzenia innej osoby
• kształtowanie pojęcia liczby dziewięć, poznanie cyfry „9”
• rozpoznawanie cyfr oznaczających liczby od 0 do 9
• dostrzeganie znaczenia liter oraz cyfr i numeracji w życiu codziennym
• kształtowanie pojęcia stałości liczby elementów zbioru
• poszerzanie znajomości liter – litery „z”, „Z”, „c”, „C”
• doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 9
• kształtowanie umiejętności wyrażania ekspresji twórczej podczas czynności konstrukcyjnych i zabawy
• doskonalenie umiejętności czytania obrazów, nazywania symboli oraz tworzenia własnych znaków, nadawania im znaczenia
• doskonalenie orientacji w przestrzeni sieci kwadratowej
• doskonalenie umiejętności rozróżniania podstawowych figur geometrycznych (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt)
• doskonalenie umiejętności porównywania liczebności zbiorów, stosowania znaków <, >, =, ustalania równoliczności zbiorów, rozumienia pojęcia „o ile więcej?”, „o ile mniej?”
• wdrażanie do prowadzenia obserwacji zjawisk przyrodniczych oraz brania udziału w zabawach badawczych, stawiania hipotez i wyciągania wniosków
• poszerzanie pojęć związanych ze zmianami obserwowanymi w przyrodzie: stany skupienia wody
• wspieranie rozwoju dziecięcego myślenia w zakresie stałości objętości
• kształtowanie umiejętności wyrażania wiedzy i emocji dotyczących zwyczajów związanych z pożegnaniem zimy i powitaniem wiosny
• ilustrowanie zjawisk przyrodniczych poprzez różnorodne formy ekspresji: plastyczną, techniczną, muzyczną, mimiczną, ruchową
• kształtowanie umiejętności tworzenia i odczytywania zapisów działań matematycznych
• kształtowanie umiejętności rozpoznawania monet oraz rozumienia, do czego służą pieniądze
Piosenka „Maszeruje wiosna”
Tam daleko gdzie wysoka sosna
Maszeruje drogą mała wiosna
Ma spódniczkę mini sznurowane butki
I jeden warkoczyk krótki
Maszeruje wiosna
A ptaki wokoło
Lecą i świergocą
Głośno i wesoło
Maszeruje wiosna w ręku
Trzyma kwiat gdy go
W górę wznosi
Zielenieje świat
Nosi wiosna dżinsową kurteczkę
Na ramieniu małą torebeczkę
Chętnie żuje gumę i robi balony
A z nich każdy jest zielony
Maszeruje wiosna
A ptaki wokoło
Lecą i świergocą
Głośno i wesoło
Maszeruje wiosna w ręku
Trzyma kwiat gdy go
W górę wznosi
Zielenieje świat
Wiosno wiosno
Nie zapomnij o nas
Każda trawka chce
Być już zielona
Gdybyś zapomniała inną
Drogą poszła
Zima by została mroźna
Maszeruje wiosna
A ptaki wokoło
Lecą i świergocą
Głośno i wesoło
Maszeruje wiosna w ręku
Trzyma kwiat gdy go
W górę wznosi
Zielenieje świat
LUTY
tematyka kompleksowa:
tydzień 1. Karnawał na świecie
tydzień 2. Polarna wyprawa
tydzień 3. Na wiślanym szlaku
tydzień 4. Sztuka blisko nas
Zadania:
-
kształtowanie postawy szacunku wobec drugiego człowieka niezależnie od jego wyglądu, statusu materialnego
-
uwrażliwianie na piękno języka literackiego podczas słuchania wierszy i opowiadań
-
doskonalenie umiejętności posługiwania się gestem, mimiką, ruchem w celu wyrażenia określonych treści i emocji (zabawy dramowe)
-
kształtowanie umiejętności konstruowania wypowiedzi z przestrzeganiem konsekwencji i zgodności czasu
-
doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania za pomocą zbiorów zastępczych
-
doskonalenie umiejętności odróżniania elementów świata fikcji od rzeczywistości, bytów rzeczywistych od medialnych, realistycznych od fikcyjnyc
-
doskonalenie koncentracji podczas zajęć i umiejętności podążania za ich tokiem
-
kształtowanie umiejętności czytania sylab, prostych wyrazów z poznanych liter
-
wzbudzenie zainteresowania czytaniem i literami: b, B, n, N, w, W
-
poznanie cyfr i liczb: 0,
-
zapoznanie z państwem Unii Europejskiej: Włochy
-
kształtowanie postawy otwartości i szacunku dla innych kultur, ludzi, zwyczajów, tradycji
NASZE POLSKIE ABC - piosenka
-
Już w przedszkolu dzieci wiedzą
co to Wisła, co to Bałtyk
Że na Śląsku leży węgiel
a znów góry to są Tatry.
Taki polski elementarz,
raz zobaczysz i pamiętasz.
Ref: Nasze polskie ABC, każde dziecko o nim wie.
Wchodzi w głowę, wchodzi w serce
Jak literka po literce.
Coraz lepiej czytasz je, nasze polskie ABC.
-
Kiedy będę taki duży,
jak na przykład są rodzice
z książek, z kina i z podróży
poznam kraju okolice.
jak zakładka Wisły wstążka,
no a Polska jest jak książka.
Ref: Nasze polskie ABC
STYCZEŃ
TEMATYKA KOMPLEKSOWA:
I. Coraz bliżej gwiazd!
-
Za zimową szybą
-
Serce dla babci i dziadka
-
Kim będę?
ZADANIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE
• kształtowanie umiejętności odróżniania zachowań nagannych od pozytywnych
• wdrażanie do uważnego słuchania podczas rozmowy swobodnej i modelowanej
• kształtowanie umiejętności dokonywania oceny postępowania swojego i innych z zastosowaniem odpowiednich określeń
• doskonalenie umiejętności swobodnego wypowiadania się, dzielenia się swoimi doświadczeniami
• doskonalenie umiejętności uważnego słuchania czytanego tekstu, opowiadania wysłuchanej historii
• kształtowanie umiejętności odróżniania elementów świata fikcji od realnej rzeczywistości
• doskonalenie umiejętności posługiwania się gestem, mimiką, ruchem w celu wyrażenia treści i emocji
• doskonalenie umiejętności dostrzegania związków przyczynowo - skutkowych, prawidłowości podczas uczestniczenia w zabawach badających właściwości materiałów, zjawiska fizyczne
• doskonalenie techniki czytania poprzez czytanie prostych sylab
• wdrażanie do recytowania wierszy grupowo i indywidualnie, ze zwróceniem uwagi na prawidłową regulację oddechu, zachowanie pauz, tempa, rytmu, natężenia głosu
• zachęcanie do poznawania historii własnej rodziny
• kształtowanie poczucia dumy z niepowtarzalności własnej rodziny, jej tradycji, zainteresowań oraz pasji
• kształtowanie postawy szacunku wobec seniorów
• kształtowanie umiejętności wyjaśniania swojej przynależności do rodziny
• kształtowanie umiejętności respektowania indywidualnych potrzeb innych osób
• wzbudzenie zainteresowania literami: litery „p”, „P”, „s”, „S”wyrazy do globalnego czytania związane z wprowadzanymi literami
• kształtowanie pojęcia liczby „siedem” i „osiem", poznanie cyfry 7 i 8
• doskonalenie umiejętności wykorzystywania znanych piktogramów do kodowania informacji
• kształtowanie pojęcia stałości długości
• doskonalenie umiejętności rozpatrywania otoczenia z punktu widzenia własnego i drugiej osoby
• kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania, poznanie znaku: „–”
• kształtowanie umiejętności posługiwania się symbolami matematycznymi (cyfry, znaki: „+”, „–”, „=”)
• kształtowanie umiejętności układania i rozwiązywania zadań tekstowych
• rozpoznawanie cyfr oznaczających liczby od 1 do 8
• doskonalenie umiejętności stosowania liczebników głównych i porządkowych
• doskonalenie umiejętności przeliczania elementów
• kształcenie umiejętności układania i odczytywania zapisów matematycznych
• rozwijanie zdolności porządkowania, klasyfikowania, przyporządkowywania
• rozwijanie aktywności twórczej: ruchowej, plastycznej, muzycznej
Piosenka „Babcia w kapciach”
Babcia, babcia, nasza babcia
wciąż po domu chodzi w kapciach.
Kapcie klapią klap, klap, klap
już o szóstej budzą nas. / 2x
Poprosimy dzisiaj babcię,
aby zdjęła wreszcie kapcie.
Kapcie klapią klap, klap, klap
już o szóstej budzą nas. / 2x
Choć kochamy naszą babcię
ukryjemy jej gdzieś kapcie.
Niech nie klapią klap, klap, klap
i nie budzą więcej nas. / 2x
„Zima zła”
Hu! hu! ha!
Nasza zima zła!
Szczypie w nosy, szczypie w uszy,
Mroźnym śniegiem w oczy prószy,
Wichrem w polu gna!
Nasza zima zła!
Nasza zima zła!
Hu! hu! ha!
Nasza zima zła!
Płachta na niej długa, biała,
W ręku gałąź oszroniała,
A na plecach drwa…
Nasza zima zła!
Nasza zima zła!
Hu! hu! ha!
Nasza zima zła!
Szczypie w nosy, szczypie w uszy,
Mroźnym śniegiem w oczy prószy,
Wichrem w polu gna!
Nasza zima zła!
Nasza zima zła!
Hu! hu! ha!
Nasza zima zła!
A my jej się nie boimy,
Dalej śnieżkiem w plecy zimy,
Niech pamiątkę ma.
Nasza zima zła!
Nasza zima zła!
GRUDZIEŃ
tematyka kompleksowa:
tydzień 1. Przedszkolne uroczystości: Górnik i Mikołaj
tydzień 2. Kulinarne ciekawostki
tydzień 3. Magia świąt
tydzień 4. Zegary i kalendarze
Zadania:
-
doskonalenie sprawności manualnej podczas wykonywania ćwiczeń graficznych oraz utrwalania właściwego kierunku kreślenia
-
uwrażliwianie na piękno języka literackiego podczas słuchania wierszy i opowiadań
-
udział dzieci w uroczystościach, recytowanie wierszy, śpiewanie piosenek
-
kształtowanie umiejętności prezentowania stanów emocjonalnych w sytuacji zadaniowej – pantomimy, zabawy, pracy z tekstem literackim
-
kształtowanie umiejętności prawidłowego i estetycznego nakrywania do stołu oraz nawyku sprzątania po posiłku
-
doskonalenie koncentracji podczas zajęć i umiejętności podążania za ich tokiem
-
kształtowanie umiejętności czytania sylab, prostych wyrazów z poznanych liter
-
wzbudzenie zainteresowania czytaniem i literami: y,Y, r, R
-
poznanie cyfr i liczb: 6,7
-
zapoznanie z państwem Unii Europejskiej: Niemcy
-
doskonalenie umiejętności szacowania liczby przedmiotów w wyodrębnionym zbiorze oraz stosowania określeń: „mniej”, „więcej”, „tyle samo”
-
kształtowanie świadomości przynależności do rodziny
-
kształtowanie rozumienia wartości świąt, których przesłaniem jest dawanie dobra, okazywanie serca i pomaganie
Aniołek najładniejszy- piosenka
1. Nad Betlejem gwiazdka
pulchna i odświętna
już umyła w chmurkach
rączki i oczęta.
Żeby tam w żłóbeczku
malec jak okruszek
spojrzał na nią pierwszy
jak na bratnią duszę.
Ref: No a ten
aniołek najładniejszy
biegnie sam
w ubranku swym najbielszym.
Biegnie w dół,
roschmurza ciemne chmury.
Nie chce już
na święta patrzeć z góry.
2. A anioły starsze
strasznie roztargnione.
Zakładają skrzydła
od, na lewą stronę.
Patrzą na zegary.
Pada na nie trwoga.
Bardzo są już spóźnione,
a daleka droga.
Ref...
3. Za to wiatr Szałapud
w niebie wieść roznosi.
Że na ziemię wcale
nieba nikt nie prosił.
I choć wie, że kłamie
oczy ma niewinne.
Mówiąc, że nie grzeszne
grzechy wigilijne.
Ref...
LISTOPAD
TEMATYKA KOMPLEKSOWA:
1. Kochamy Cię Polsko!
-
Deszczem malowane
-
Nasze emocje
-
Zabawy w teatr
ZADANIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE
• nazywanie wybranych symboli związanych z regionami Polski, ukrytych w podaniach, legendach
• rozpoznawanie liter, odczytywanie krótkich wyrazów utworzonych z poznanych liter w formie napisów drukowanych dotyczących treści znajdujących zastosowanie w codziennej aktywności
• nabywanie wzorców pięknej polszczyzny poprzez słuchanie utworów literackich
• wyrażanie swojego rozumienia świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą komunikatów pozawerbalnych
• doskonalenie umiejętności rozpatrywania otoczenia z punktu widzenia własnego i drugiej osoby, posługiwanie się pojęciami: „w prawo”, „w lewo”, „do tyłu”, „do przodu”
• kształtowanie umiejętności orientowania się na mapie Polski, w szczególności umiejętności wskazywania własnej miejscowości
• wzbudzenie zainteresowania czytaniem i literami: litery „k”, „K”; „U”, „u”; „Y”, „y”
• rozwijanie umiejętności czytania sylab i prostych wyrazów zbudowanych z poznanych liter
• kształtowanie pojęcia liczby „pięć", poznanie cyfry 5
• posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi
• rozpoznawanie cyfr oznaczających liczby od 1 do 5
• doskonalenie umiejętności liczenia w szerokim zakresie, dwójkami, piątkami, dziesiątkami
• kreślenie wybranych liter i cyfr
• wdrażanie do prowadzenia kalendarza pogody z zaznaczeniem pory roku, nazwy miesiąca i dnia tygodnia (wykorzystanie symboli, gotowych lub tworzonych samodzielnie, cyfr, wyrazów do globalnego czytania)
• wdrażanie do prowadzenia obserwacji zjawisk przyrodniczych
• poszerzanie pojęć związanych ze zmianami obserwowanymi w przyrodzie: stany skupienia wody
• kształtowanie postaw proekologicznych
• ilustrowanie zdarzeń, pojęć, zjawisk oraz emocji poprzez różnorodne formy ekspresji: plastyczną, techniczną, muzyczną, mimiczną, ruchową
• stosowanie w pracach plastycznych pełnej gamy barw, eksperymenty z mieszaniem kolorów
• utrwalanie kształtów liter i cyfr przez różnorodne działania: plastyczne, graficzne, konstrukcyjne, ruchowe
• doskonalenie umiejętności czytania sylab, tworzenia wyrazów z rozsypanek sylabowych
• podejmowanie prób podpisania się własnym imieniem w praktycznych sytuacjach
• doskonalenie umiejętności rozpatrywania otoczenia z punktu widzenia własnego i drugiej osoby, posługiwanie się pojęciami dotyczącymi kierunku w przestrzeni z własnego punktu widzenia i z punktu widzenia innej osoby: „w prawo”, „w lewo”, „do tyłu”, „do przodu”
• porównywanie liczebności zbiorów z określaniem, o ile jest mniej lub więcej elementów
• poznanie znaków „<”, „>”, „=”
• układanie i odczytywanie zapisów matematycznych ze znakami „<”, „>”, „=”
• konstruowanie gry planszowej z wykorzystaniem umownych znaków, symboli, wyrazów
• doskonalenie umiejętności posługiwania się gestem, mimiką, ruchem w celu wyrażenia określonych treści
• kształtowanie umiejętności odróżniania elementów świata fikcji od rzeczywistości
• kształtowanie umiejętności wyszukiwania rymów i tworzenia krótkich rymowanek, wyliczanek i wierszy
• zachęcanie do tworzenia ilustracji dźwiękowych do wybranych opowiadań, zabaw teatralnych
• kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania z użyciem zbiorów zastępczych i symboli matematycznych
• poznanie znaków: „+”, „=”, układanie i odczytywanie zapisów matematycznych
Piosenka „W deszczowym rytmie”
muz. Marian Sawa
słowa: Elżbieta Szeptyńska
1. Choć za oknem taka plucha,
choć ulewny pada deszcz,
kiedy pada lubię słuchać
i ty ze mną spróbuj też.
Ref. Słuchać deszczowej muzyki
na deszczowe skrzypce i smyki,
słuchać, jak rosną kałuże,
te małe i te duże,
o właśnie tak: kap, kap,
o właśnie tak: kap, kap.
2. Ciągle kapie woda z góry
jak to robi, nie wiem sam.
Skąd tę wodę biorą chmury,
czy tam w niebie mają kran?
Ref. Słuchać deszczowej...
3. Aura ma swoje wybryki,
deszcz uparcie szyby tnie.
Więcej wody czy muzyki?
Czy to ktoś naprawdę wie?
Ref. Słuchać deszczowej...
PAŹDZIERNIK
tematyka kompleksowa:
tydzień 1. Zapachy i smaki jesieni
tydzień 2. Sztuka bycia razem
tydzień 3. O czym szumią drzewa?
tydzień 4. Jesienne strategie zwierząt
tydzień 5. Dbamy o bezpieczeństwo
Zadania:
-
rozwijanie sprawności manualnej oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas zabaw ruchowych, ruchowo-naśladowczych, manipulacyjnych oraz ćwiczeń graficznych
-
uwrażliwianie na piękno języka literackiego podczas słuchania wierszy i opowiadań
-
bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw
-
uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość
-
uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, rozmowach, słuchaniu wierszy, opowiadań, sprzyjających koncentrowaniu uwagi
-
samodzielne śpiewanie piosenek z akompaniamentem muzycznym
-
inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci, uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych
-
wzbudzenie zainteresowania czytaniem i literami: m,M,e,E,l,L, i, I, d, D
-
kształtowanie pojęcia liczby dwa, poznanie cyfry 2, 3, 4
-
zapoznanie z państwem Unii Europejskiej: Czechy
-
doskonalenie umiejętności ustalania równoliczności przez przeliczanie, ustawianie w pary i inne formy wzajemnego przyporządkowania
„Jarzębina”.
Już lato odeszło i kwiaty przekwitły,
a jeszcze coś w polu się mieni,
To w polu i w lesie czerwienią się, spójrzcie
korale, korale jesieni.Idzie lasem pani jesień,
jarzębinę w koszu niesie.
Daj korali nam troszeczkę,
nawleczemy na niteczkę.Włożymy korale, korale czerwone
i biegać będziemy po lesie.
Będziemy śpiewali piosenkę jesienną,
niech echo daleko ją niesie.Idzie lasem… https://youtu.be/niIeIeXN-ow?si=MQS_IFME0YO5HzaL
WRZESIEŃ
TEMATYKA:
1. WITAJCIE W PRZEDSZKOLU
2. DROGA DO PRZEDSZKOLA
3.TO BYŁY WAKACJE
4. NADESZŁA JESIEŃ
Zamierzenia wychowawczo - dydaktyczne
- Współtworzenie przyjaznej atmosfery w grupie,
- Wdrażanie dzieci do przestrzegania umów zawartych w "Kodeksie przedszkolaka"
- Poznawanie zasad bezpieczeństwa na terenie przedszkola i w ogrodzie przedszkolnym,
- Zaznajamianie z zasadami ruchu drogowego z wykorzystaniem literatury, wycieczek, zabaw tematycznych,
- Rozwijanie u dzieci zdolności do skupienia uwagi, uważnego słuchania bajek, opowiadań oraz wypowiadania się,
- Rozwijanie poczucia przynależności narodowej - poznanie ważniejszych regionów Polski, odwoływanie się do doświadczeń i obserwacji dzieci zdobytych na wakacjach,
- Poznawanie przyrody w okresie jesieni - obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie.
„DO PRZEDSZKOLA” - piosenka do nauki
Dzisiaj do przedszkola idzie Janek i Jola.
Razem z nimi do przedszkola idę ja.
Czeka na nas uśmiechnięta pani Ola.
Która tę piosenkę śpiewa zawsze nam.
Ref. Chodźcie wszystkie małe przedszkolaki.
Zatańczymy teraz taniec taki.
Weźcie się za ręce i w kółeczku tym.
Poskaczemy sobie w rytm. X2
Taki taniec to zabawa fajna i klawa.
Nikt nie stoi z boku i nie nudzi się.
Klaśnij w ręce przecież to jest żadna sprawa.
Do kółeczka zapraszamy właśnie cię.
Ref. Chodźcie wszystkie małe … x2